7.5
Hessel Hoekstra geeft "Brooklyn Nine-Nine - Seizoen 7" een 7.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 22 Mei 2020.
1
0

Brooklyn Nine-Nine - Seizoen 7

Inmiddels heeft Brooklyn Nine-Nine al twee seizoenen gehad op de zender NBC en heeft de serie haar draai lekker gevonden. De grappen en verhaallijnen zijn nog steeds heerlijk. Ook de acteurs zijn nog steeds in topvorm en heel goed op elkaar ingespeeld. In eerdere recensies over Brooklyn Nine-Nine is daar al genoeg over geschreven en ik ga niet nog een keer zeggen dat korpschef Holt (André Braugher) lekker droogkomisch is of dat de agenten Hitchcock (Joel McKinnon Miller) en Scully (Dirk Blocker) zo heerlijk smerig zijn (oh wacht, deed ik het nu toch...). Dit kennen we allemaal wel van eerdere seizoenen en dat is ook nu niet anders. Ik wil het vooral hebben over hoe de makers erin slagen de bekende formule van Brooklyn Nine-Nine telkens te vernieuwen.

In dit zevende seizoen is de situatie van het negenennegentigste politiedepartement namelijk een beetje anders. Door een bezuinigingsmaatregel is Holt tijdelijk gedegradeerd tot straatagent en hij kan maar moeilijk aan zijn nieuwe rol wennen. Wat ook niet helpt is de komst van een tijdelijke plaatsvervangende chef en zijn excentrieke nieuwe partner Debbie (Vanessa Bayer, Portlandia). Tegelijkertijd denken Jake (Andy Samberg) en Amy (Melissa Fumero) aan gezinsuitbreiding.

Doordat de personages zoveel gegroeid zijn, vinden de makers nieuwe invalshoeken voor bekende ideeën

Dit seizoen maakt vooral gebruik van de bekende concepten die we al kennen uit eerdere seizoenen. Zo zien we dit seizoen een variant op de bekende Halloweenaflevering, de Jimmy Jab Games en een aflevering waarin het politieteam kennismaakt met een nieuwe leidinggevende. Ook personages die jaarlijks terugkeren voor een gastrol, zoals de undercoveragent Adrian Pimento (Jason Mantzoukas, The Good Place) en autodief Doug Judy (Craig Robinson, The Office), zijn weer van de partij.

Nu klinkt dit niet origineel, maar toch is het dat wel. Doordat de situatie van de hoofdrolspelers zo ontzettend anders is, weten de schrijvers vaak nieuwe invalshoeken te vinden om leuke grappen te maken en boeiende verhalen te vertellen. In de Jimmy Jab Games-aflevering uit het tweede seizoen stond bijvoorbeeld de opbloeiende romance tussen Jake en Amy centraal. Tijdens dit seizoen gaat deze aflevering vooral over de ouderschapsplannen van Jake en Amy. En daarmee laten de makers zien hoe erg de serie en de personages de afgelopen jaren gegroeid zijn. Ook in de aflevering waarin Holts oude rivaal Madeline Wuntch (Kyra Sedgwick, The Closer) een rol speelt, weten de makers op verrassende wijze een nieuwe draai te geven aan de bekende vete tussen de twee oudgedienden.

Het seizoen is vrij kort, en daardoor is er te weinig ruimte voor echt nieuwe ideeën

Een nadeel aan dit seizoen is dat het vrij kort is. Waar Brooklyn Nine-Nine tijdens de beginjaren vaak 22 of 23 afleveringen per seizoen had, moeten we het nu met dertien stuks doen. Hierdoor gebruiken bijna alle afleveringen de bekende concepten uit de serie. Ten eerste heb je dan nauwelijks een moment om tot rust te komen en gaan ze van de ene piek naar de andere. Pimento is nog niet weg, of de Jimmy Jabs staan alweer voor de deur. Ten tweede hebben de makers hierdoor ook weinig ruimte om nieuwe dingen en concepten uit te proberen. Normaal ben ik iemand die maar al te graag roept dat minder juist meer is, maar in dit geval had ik graag wat meer afleveringen gezien.

Het zevende seizoen van Brooklyn Nine-Nine gebruikt vooral de bekende elementen die deze serie zo leuk en herkenbaar maken. Maar doordat de personages door de jaren heen heel veel ontwikkeling hebben doorgemaakt, weten ze met de bekende concepten totaal nieuwe dingen te doen. Helaas is het seizoen vrij kort en is er daardoor weinig ruimte voor het bedenken en uitvoeren van daadwerkelijk nieuwe ideeën. Een achtste seizoen is al aangekondigd en daar ben ik blij mee. Het einde van seizoen zeven belooft dat er nog genoeg leuks aan zit te komen, al zou een langer seizoen wel welkom zijn.
Volg Brooklyn Nine-Nine
The Last Day (2)
The Last Day (2)