8
Hessel Hoekstra geeft "Brooklyn Nine-Nine - Seizoen 6" een 8.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 23 Mei 2019.
1
0

Brooklyn Nine-Nine - Seizoen 6

Vorig jaar rond deze tijd was het even slikken voor fans van Brooklyn Nine-Nine; Fox had besloten om de komische politieserie na vijf seizoenen te cancelen. Gelukkig duurde het niet lang voordat NBC aankondigde dat zij de serie over zouden nemen. Hoewel de serie duidelijk een ietwat andere stijl aanneemt op de nieuwe zender, is het grotendeels gewoon weer wat de fans van de serie kunnen verwachten. En zelfs na zes seizoenen heeft Brooklyn Nine-Nine nog nauwelijks aan kwaliteit ingeleverd.

Het zesde seizoen gaat direct verder waar seizoen vijf stopte. Captain Holt (André Braugher) heeft te horen gekregen of hij verkozen is tot commissaris. De uitslag van deze verkiezing heeft direct en indirect ingrijpende gevolgen voor zowel Holt als de agenten die op het politiebureau werken. En terwijl Jake (Andy Samberg) en Amy (Melissa Fumero) van hun leven als getrouwd stel genieten, denkt Gina (Chelsea Peretti) na over een carrièreswitch.

Eigenlijk hoort Brooklyn Nine-Nine veel meer thuis op NBC dan op Fox. Hoewel de serie qua toon, acteurs en schrijfwerk grotendeels hetzelfde blijft, merk je toch dat kleine dingetjes net even anders zijn. De serie kan het zichzelf permitteren om iets meer de grenzen op te zoeken qua humor. Het is wat grover, maar het past de serie wel.

Je weet precies wat je kunt verwachten, maar toch blijft het leuk

Verder gaat het werk op het politiebureau gewoon door zoals altijd. Diefstallen, moorden, drugshandel, en noem maar op. Je weet precies wat je kunt verwachten, maar toch weten de makers overal wel weer een leuke of originele draai aan te geven. Hoewel er soms een mindere aflevering tussen zit, houdt een hoog niveau aan schrijf- en acteerwerk de serie leuk. Zelf vond ik de aflevering over de jongere versies Hitchcock (Dirk Blocker) en Scully (Joel McKinnon Miller) echt fantastisch. Ook met de vete tussen Holt en zijn voormalige tegenkandidaat weten de schrijvers genoeg leuk materiaal naar voren te halen.

Af en toe is de serie absoluut niet bang om flink wat sociaal commentaar te leveren. Dat gebeurt op een toon die helemaal niet drammerig overkomt, maar die het onderwerp tegelijkertijd niet ridiculiseert. De afleveringen He Said/She Said, over ongewenste intimiteiten op de werkvloer, en The Crime Scene, over een onoplosbare moord, zijn daar sterke voorbeelden van.

Voordat het seizoen begon, kondigde hoofdrolspeelster Chelsea Peretti aan dat haar personage Gina de serie zou gaan verlaten. Erg is dat niet, want ook zonder haar aanwezigheid houdt de serie zich goed staande. Vorig seizoen bewees de serie dat ook, toen haar karakter vanwege zwangerschapsverlof afwezig was. Het is dan ook prettig dat de makers niet hebben geprobeerd om haar karakter te vervangen met een nieuwkomer die altijd in haar schaduw zou staan. Gina’s afscheidsaflevering zelf was ook heerlijk en op een typische Gina-manier bedacht, geschreven en uitgevoerd. Ondanks dat ze weg is, zal haar aanwezigheid nog altijd merkbaar zijn.

Het enige jammere is dat de bepaalde personages een beetje ondergesneeuwd raken

Dingen die ik dit seizoen minder vind? Een paar. Niet elke aflevering is even sterk, maar met dit format kunnen de makers het zich permitteren om af en toe een wat mindere aflevering te maken. Verder vond ik dat het seizoen zich dit jaar heel erg focust op Jake. Niet dat het erg is, want het is een leuk karakter. Maar andere personages krijgen daardoor soms nauwelijks ruimte. Terry (Terry Crews), Charles (Joe lo Truglio) en Rosa (Stephanie Beatriz) komen nu vooral aan bod in de secundaire verhaallijnen die door de aflevering heenlopen. dat is zonde, want ik voel dat de schrijvers hiermee veel potentie verspillen.

Ik ben heel blij dat NBC besloot om Brooklyn Nine-Nine te redden. Zelfs na zes seizoenen blijft dit een sterke, maar vooral leuke serie met charmante hoofdrolspelers. NBC heeft de serie al vernieuwd met een zevende seizoen en daar ben ik heel blij mee.
Volg Brooklyn Nine-Nine
The Last Day (2)
The Last Day (2)