9.5
Peter Rotthier geeft "The Bridge (2011) - Complete serie" een 9.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 27 november 2018.
1
0

The Bridge (2011) - Complete serie

De Scandinavische series die we de voorbije jaren ons televisiescherm zagen overspoelen, hebben alles te danken aan één serie: Bron|Broen/The Bridge (2011). Niet dat er vóór deze serie geen degelijke series gemaakt werden in het noorden van Europa. Denk maar aan een Wallander en Millennium, die de stap naar een groter publiek en de rest van Europa eerder maakten. Zelfs die andere veelgeprezen serie, The Killing, die dateert uit 2007, werd pas op ons losgelaten dankzij het succes van The Bridge (2011).

The Bridge heeft een nieuwe standaard gezet voor misdaadseries in de rest van Europa.

Wat maakt The Bridge (2011) nu zo speciaal is dan de vraag die je je als kijker kan gaan stellen? De spectaculaire openingsmoord misschien? Zeg nu zelf; een lijk in tweeën snijden en de ene helft op een brug die Denemarken en Zweden verbindt aan de Deense kant deponeren en de andere helft op Zweeds grondgebied achter te laten, wekt de interesse van de kijker. Of moeten we het wellicht eerder zoeken in het samenspel van Saga Norén (Sofia Helin) en Martin Rohde (Kim Bodnia)? Niet bepaald twee inspecteurs die zich aandienen als normaal functionerend. Saga heeft Asperger en is door haar benadering nu niet echt een aangenaam persoon om mee samen te werken. Rohde daarentegen is meer open, ook hij worstelt echter met problemen.

Bron/Broen
© DR1

Laten we het houden op de combinatie van de twee. Het scenario dat voor het eerste seizoen geschreven werd spitst zich tenslotte enerzijds toe op de moorden en hun achtergrond en doet langs de andere kant een boekje open over de psyche van de twee hoofdrolspelers. Deze twee ingrediënten werden naderhand ook veelvuldig overgenomen door andere series uit de Scandinavische landen. Series die elkaar vooral de loef probeerden af te steken met de openingsmoord. De een nog sadistischer dan de ander.

Twee jaargangen lang zal dit duo van The Bridge (2011) een topreeks maken in het misdaadgenre. Toen bekend werd dat Rohde afhaakte voor het derde seizoen was vooral de vraag hoe de makers dit gingen opvangen. Met de introductie van het personage van Henrik Sabroe (Thure Lindhardt), wist men het vertrek van Martin Rohde perfect op te vangen. Sterker nog, Sabroe deed Rohde bijna in de vergeetput belanden. Henrik bleek nog meer duistere bagage mee te dragen dan Rohde en Saga samen.

Bron/Broen
© DR1

Sterker nog Sabroe deed Rohde bijna in de vergeetput belanden want Henrik bleek nog meer duistere bagage mee te dragen dan Rohde en Saga samen.

Daarom dat de samenwerking tussen de Deense en Zweedse politie-inspecteurs in seizoen drie en vier nog sterker uit de verf kwam. Zelfs tegen de achtergrond van de moordzaak die ze telkens moeten oplossen weet men de onderlinge relatie van het duo perfect uit te bouwen zonder afbreuk te doen aan het misdaadverhaal. Aan alle mooie liedjes komt echter een einde en na vier seizoenen werd The Bridge (2011) in de kast gestopt als een van de meest memorabele Scandinavische thrillerreeksen ooit. Men is er dan ook in geslaagd het verhaal van Saga netjes af te sluiten, zodat de kijker niet achterblijft met een gemis en weet hoe de toekomst van het icoon er zal uitzien.

The Bridge (2011) heeft een nieuwe standaard gezet voor misdaadseries in de rest van Europa. Overal in Europa probeerde men, met deze serie in het achterhoofd, nieuwe misdaadseries uit de grond te stampen om The Bridge (2011) en andere Scandinavische exploten naar de loef te steken. Sommigen series wisten de Noord-Europeanen te benaderen maar veel anderen gingen compleet de mist in. Zelfs in Amerika bleef het succes van The Bridge (2011) en aanverwanten niet onopgemerkt. Over de grote plas hebben ze echter geen boodschap aan de originelen en maakten ze hun eigen versies. Die versies kunnen absoluut niet tippen aan het origineel zodat ze geen lang leven beschoren waren.
Volg Bron/Broen
Episode 8
Episode 8