7.5
Helgoned geeft "Broken (2017) - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Helgoned op 6 juni 2017.
0
0

Broken (2017) - Eerste aflevering

Eind mei bracht de BBC de eerste aflevering van de zesdelige dramaserie Broken op televisie. Ik zat eigenlijk te wachten op de slotaflevering van George Gently die plotseling uit het schema werd gehaald door de BBC en stuitte toevalligerwijze op deze serie. Het eerste opvallende is uiteraard hoofdrolspeler Sean Bean. Een bekend gezicht voor theaterliefhebbers, filmfanaten (Goldeneye en The Lord of the Rings) en televisiekenners (Sharpe en Game of Thrones). Hij speelt de rol van de Katholieke priester Michael Kerrigan. Deze pastoor is een gedreven geestelijke die de mensen uit een gemeenschap in Noord Engeland zo goed en zo kwaad als het kan probeert te helpen. Zijn eigen problemen zitten hem daarbij steeds meer in de weg. Zo heeft hij in zijn eigen jeugdjaren het nodige meegemaakt.

Broken (2017)
© BBC One

In de eerste aflevering staat Christina Fitzsimmons (Anna Friel, Brookside), de alleenstaande moeder van drie kinderen, centraal. Als zij haar baan bij een wedkantoor kwijt raakt, heeft ze het moeilijk om goed voor haar kinderen te zorgen. Ze krijgt vervolgens te horen dat ze nog maanden moet wachten op haar uitkering. Omdat ze te trots is om bij de voedselbank langs te gaan, besluit ze haar sierraden te verkopen. Het drama is compleet als vervolgens haar moeder plotseling overlijdt. Christina neemt dan een drastisch besluit om de dood van haar moeder te verbergen om in ieder geval nog één keer de pensioenuitkering op te strijken. Als haar zus (Clare Calbraith) daar achter komt, barst de discussie los.

De eerste aflevering van Broken is aangrijpend en treurig. De schrijver van deze productie is Jimmy McGovern. Hij maakte eerder dramaseries zoals Accused en The Street. De uitzichtloze situatie van delen van Noord Engeland wordt overtuigend in beeld gebracht. De twee hoofdrolspelers leveren goede prestaties af. De serie ligt in het verlengde van de recente film I, Daniel Blake van Ken Loach. Je voelt de wanhoop van Christina, eerst leent ze geld uit de kas van het wedkantoor waar ze werkt. Als haar bazin daar achter komt leidt dat tot ontslag én een bloedneus en een blauw oog. De volgende stap om over te gaan tot pensioenfraude ligt dan volledig in de lijn der verwachting. De vraag is nu of er nog meer ellende komt, of dat er nog enige hoop is.

De serie is goed gemaakt en overtuigt in al zijn drama, maar komt wel hard aan.

De acteerprestaties zijn dus prima. Toch zal dit drama niet aan iedereen zijn besteed. Er is een aantal scènes waarin enige humor zit, maar ik werd toch vooral gegrepen door de persoonlijke ellende. Priester Kerrigan lijkt alle problemen van de gemeenschap te dragen, terwijl zijn eigen moeder op sterven ligt. Engeland is verdeeld in arm en rijk en er lijkt geen einde te komen aan de ellende. De serie is goed gemaakt en overtuigt in al zijn drama, maar komt wel hard aan. Realistisch en mooi gefilmd, maar moeilijk aan te zien. Ik geef de eerste aflevering een dikke voldoende, maar weet daarom niet of ik het vervolg ook ga bekijken.
Volg Broken (2017)
Father Michael
Father Michael