9.5
Mandy Gelling-Potharst geeft "Broadchurch - Seizoen 2" een 9.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 6 Maart 2015.
2
0

Broadchurch - Seizoen 2

Heel soms kom je op een serie waarvan het tweede seizoen beter is dan het eerste seizoen. Broadchurch is een dergelijke serie. Slechts acht afleveringen heeft het tweede seizoen, maar bij elke aflevering zit je op het puntje van je stoel. Het tweede seizoen begint vier maanden nadat Joe Miller (Matthew Gravelle, Baker Boys) is gearresteerd voor de moord op Danny Latimer. Het proces tegen hem gaat beginnen en de direct betrokkene worden geconfronteerd met een weinig berouwvolle moordenaar. Tijd dus om het grove geschut in te roepen in de persoon van Jocelyn Knight (Charlotte Rampling, Dexter), een gepensioneerde briljante advocate.

Als het verhaal zich ontvouwt, merk je dat de betrokkenen verscheurd worden door de moord op Danny en het verraad van Joe. Ellie Miller (Olivia Colman, Rev.) de introvertste van het hele stel ontpopt zich als een leeuwin als ze moet vechten voor haar zoon Tom (Adam Wilson, Mr Selfridge) en haar eigen geestelijke gezondheid. Als kijker heb ik als een soort cheerleader staan juichen toen Ellie eindelijk voor zich zelf opkwam. Haar partner Alec Hardy (David Tennant, Doctor Who) moet ook een gevecht leveren voor zijn eigen gezondheid als hij de Sandbrook zaak niet kan loslaten.

Broadchurch geeft een prachtig beeld weer van gewone mensen die onder ongewone omstandigheden zich staande moeten houden. Bijvoorbeeld de familie Latimer, die proberen om hun gezin draaiende te houden maar verscheurd worden door verdriet, schuldgevoelens en verraad. Ten tweede, Jocelyn Knight, die zich ondanks haar terughoudendheid toch stort op de zaak en daarmee in botsing komt met haar voormalige protegé, en advocate van Joe, Sharon Bishop (Marianne Jean-Baptiste, Without a Trace). Of Ellie die zich staande moet houden tussen alle beschuldigende ogen van Broadchurch die lijken te zeggen: “Wist je echt niet wat Joe uitspookte?”

De acteurs en de omgeving werken mee aan een geloofwaardig en fantastisch tweede seizoen. Charlotte Rampling die in iedere scène laat zien waar ze enorm goed in is: een geloofwaardig levensecht karakter neerzetten. Ook het verdriet van de betrokkene is geloofwaardig en je leeft enorm mee met Ellie die de volle laag lijkt te krijgen door de daden van Joe. Alec Hardy, die als een bezeten pitbull zich vastbijt in de Sandbrook zaak, is een lust voor de kijker. De veranderingen die de karakters doormaken is bijzonder om te mogen volgen, van verscheurde karakters naar helende hechte vriendschappen en familiebanden.

Broadchurch laat weinig aan het toeval over. Het verhaal wordt prachtig verteld en fantastisch afgerond. De personages kloppen en samen met het prachtige landschap maken ze van Broadchurch een adembenemende reis door alle emoties die een mens kan doormaken. Van intens verdriet, tot diepe haat, tot meelevende en liefdevolle vriendschappen en familiebanden, tot verraad en opmerkelijke overwinningen. Broadchurch behelst het allemaal. Gelukkig heeft ITV terecht besloten dat er een derde seizoen gaat komen. En nu maar hopen dat die zelfs beter zal zijn dan het tweede seizoen.

9.5 punten voor een bijna perfect tweede seizoen.

Voetnoot: Verleden jaar zijn wij in de omgeving waar de serie wordt opgenomen op vakantie geweest. Als groot liefhebbers van Broadchurch konden wij (mijn man, dochter en ik) het niet laten om even opzoek te gaan naar de locaties die gebruikt zijn in de serie. Het strandhuis waar de moord is gepleegd is zeer toegankelijk en ligt in een adembenemend landschap. Mocht je ooit in die omgeving komen is het zeker een bezoekje waard.

© Mandy Gelling
Volg Broadchurch
Episode 8