9
Dennis Korpel geeft "Breaking Bad - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Dennis Korpel op 5 november 2012.
6
1

Breaking Bad - Seizoen 1

Stel je eens voor: dat vervelende hoestje waar je al een tijd mee rond loopt, blijkt longkanker te zijn. Het is zelfs al in zo'n gevorderd stadium dat het eigenlijk ongeneeslijk is. De dokter weet je nog wel te vertellen dat je met een chemo behandeling nog één of twee jaar te leven hebt, maar beter worden zal je niet meer. Wat ga je dan doen met je leven?

Walter White maakt bovenstaande mee in de eerste aflevering van Breaking Bad. Walter is leraar scheikunde op een middelbare school en klust daarnaast bij in een carwash om zijn gezin te onderhouden. Zijn gehandicapte zoon is een zorg op zich, dus met het bericht over zijn longkanker wil hij thuis nog even niemand lastig vallen. Hij neemt ontslag bij de carwash en besluit om de drug "Cristal Meth" te gaan koken en verkopen. Door zijn scheikundige achtergrond blijkt hij het perfecte recept te weten en al snel blijkt zijn Meth de beste in de stad te zijn.

Naast het hele geld wat drugsdealen oplevert, laat Breaking Bad ook zien dat er een hoop negatieve kanten aan het wereldje zitten. Liegen tegen iedereen om je heen (zoals je zwager, die bij de Drug Enforcement Administration, DEA, zit), dealen met de verkeerde personen of het laten verdwijnen van twee lijken. Het zijn allemaal nevenactiviteiten die Walter naast het koken van zijn Meth zichzelf eigen moet maken. Maar om zijn zwangere vrouw en zoon goed achter te kunnen laten zodra de kanker hem volledig heeft overgenomen, heeft hij eigenlijk geen remmingen. Morele bezwaren zijn ver te zoeken, hij heeft gewoon snel heel veel geld nodig.

Als je de coverposter van de serie bekijkt, nodigt dat niet direct uit tot het kijken van deze serie. Een man met een wapen in zijn hand, slechts gekleed in een groene blouse en een witte onderbroek doet eerder denken aan een hele slechte actiefilm. Daarnaast zou je kunnen verwachten dat dit, net als bijvoorbeeld Weeds, wederom een drugsserie is waarbij een brave burger terecht komt in een wereld waar hij helemaal niet in thuis hoort. Na het bekijken van seizoen 1, kan ik met de volle zekerheid zeggen dat dat absoluut niet het geval is!

Breaking Bad heeft de afgelopen jaren de nodige prijzen gewonnen! Afgaande op seizoen 1 is dat niet meer dan terecht. Sterke acteerprestaties, goed uitgewerkte karakters en een sterke verhaallijn zorgen ervoor dat je de zeven afleveringen waar seizoen 1 uit bestaat, eigenlijk in één ruk uit wil kijken. Gelukkig liggen de twee opvolgende seizoenen ook al op me te wachten en zal AMC deze zomer gaan starten met seizoen 4. Als het verhaal zich net zo sterk blijft ontwikkelen als in het eerste seizoen, moet de rest eigenlijk wel een garantie voor succes zijn.
Volg Breaking Bad
Felina
Felina