anonymous geeft "Breaking Bad - Seizoen 5.1" een 8.
Geschreven door anonymous op 5 november 2012.
1
0

Breaking Bad - Seizoen 5.1

Deze recensie is geschreven door Wilco van Doorn.

In seizoen 1 zagen we een sympathieke scheikundeleraar worstelen met zijn zorg voor vrouw en kinderen; in het eerste gedeelte van seizoen vijf zien we deze zelfde man terug als een man die enkel maar wil groeien in macht door zijn werk; het vervaardigen en distribueren van Crystal Meth. Walter White (Bryan Cranston; Malcolm in the Middle) speelt met onze sympathie voor hem, maar lijkt langzaam alle sympathie te verliezen in het eerste deel van seizoen 5.

Seizoen 5 is opgeknipt in twee delen van elk acht episodes lang. Het eerste deel is onlangs uitgezonden door AMC, het tweede deel volgt volgend jaar. Tevens is bekend gemaakt dat dit het laatste seizoen is. De serie gaat na vijf seizoenen een bevredigende punt achter het verhaal zetten.

Nu Walter zijn strijd heeft gewonnen en Gustavo Fring (Giancarlo Esposito; Revolution) zijn aanzien letterlijk heeft verloren kunnen er nieuwe lijnen getrokken worden in dit seizoen. De belangrijkste hiervan is dat de strijd die Walter voert steeds meer invloed heeft op zijn privésituatie. Walter was thuis altijd de gemoedelijke persoon die niet te matchen was met de criminele activiteiten die hij ondernam, dat is anders nu zijn criminele schuilnaam ‘Heisenberg’ steeds meer bezit lijkt te nemen van de vader en echtgenoot Walter White.

Vrij vroeg in het seizoen wordt duidelijk dat Skyler (Anna Gunn; Deadwood) bang is voor Walter. De confrontaties die hieruit voortkomen brengt de strijd, die in voorgaande delen zo groots was, heel intiem dichtbij. Ook Hank (Dean Norris) vervolgt zijn zoektocht naar ‘Heisenberg’ en komt steeds dichter bij. Ook in deze verhaallijn kunnen we het woord intiem wel gebruiken, gezien een intieme plek zorgt voor een grote onthulling later in het seizoen.

Buiten de thuissituatie hebben we natuurlijk ook nog Jesse Pinkman (Aaron Paul; Big love) die in tegenstelling tot Walter, steeds meer sympathie lijkt te winnen. Hij worstelt meer dan tevoren steeds met zijn loyaliteit richting Walter. Daarnaast is er dit seizoen ook een grote rol weggelegd voor Mike (Jonathan Banks; Otherworld) wiens personage behoorlijk wordt uitgediept in dit seizoen.

Los van de verhaallijnen en de personages is de hele setting van dit seizoen veel donkerder en duisterder. In zowel beeld en geluid wordt de serie steeds grauwer. Breaking Bad staat al jaren bekend om de hoogstaande regie, de briljante verhaallijnen en het goede camerawerk, dat is dit seizoen niet anders met als onbetwist hoogtepunt de allerlaatste aflervering tot nog toe.

Ook qua bizarre scenes blijft Breaking Bad doen, wat het al jaren doet. Dit seizoen leer je omgaan met een AED en ook hoe magneten werken. Daarnaast gaan we een trein beroven en nemen we een frisse duik in het zwembad.

Het enige wat dit seizoen een beetje afstoot is het episodische. Meer dan ooit lijken de verhaallijnen in porties geknipt te zijn, waarmee de serie iets aan samenhang lijkt in te boeten. De afleveringen staan iets meer los van elkaar dan we gewend zijn. Daarnaast heb ik het idee dat er zaken uit voorgaande seizoenen beter afgesloten hadden kunnen worden. Toch blijft het ook in deze serie altijd maar de vraag wanneer iets echt afgesloten wordt.
Verplichte kost voor elke fan. Het doet geen hele nieuwe dingen, maar blijft gewoon doen waar het goed in is. Daarom geen heel hoog cijfer, maar gewoon een goed cijfer!

7,5
Volg Breaking Bad