6.5
Ron Schoonwater geeft "Box 21 - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 31 Oktober 2020.
2
0

Box 21 - Seizoen 1

Een televisieserie over de keiharde wereld achter de internationale prostitutie. Het is natuurlijk eerder gedaan. Schrijversduo Roslund en Hellström hebben dat ook bedacht en kiezen voor het thema wraak. Deze keer is de jonge Lidia Amariei (Ioana Ilinca Neascu) namelijk geen gewillig slachtoffer, maar blijkt het een gedreven dame die terug wil vechten. Dit levert haar en haar directe collega prostituee Alina Lazariuc (Anda Sârbei) de nodige problemen op.

Een ander verhaal dat centraal staat gaat om de ontwikkelingen rond politie-inspecteur Ewert Grens (Leonard Terfelt, Wallander). Zijn vrouw verliest haar baby wanneer zij crimineel Jochum Lang (Joakim Sällquist) aan wil houden. Ewert wil daarom nog maar een ding. Wraak op Jochum. Jochum aan de andere kant wordt beschermd door iemand met veel macht. Hij komt met een milde straf weg. Zijn ontmoeting met de ontwapende Sam Shirazi (Bahador Foladi, Sthlm Rekviem) laat Jochum kennismaken met zijn (onverwachte) zachte kant. In de hoop goed te maken wat hij allemaal fout heeft gedaan probeert Jochum weg te komen uit de criminaliteit. Dat wordt hem niet in dank afgenomen.

De Zweedse serie Box 21 zakt op een belangrijk punt door het ijs.

De Zweedse serie Box 21 (de titel verwijst naar een bagagekluis in het station) zakt op een belangrijk punt door het ijs. Het regelmatig matige acteren, zeker in het begin van dit seizoen. Vooral hoofdrolspeler Leonard Telfert en zijn vrouw zijn niet erg overtuigend. Joakim komt door zijn spel als Jochum nog redelijk weg met het ongeloofwaardige verhaal. Bahador maakt van Sam een innemende crimineel die het vooral moet hebben van manipulatie en een lief gezicht. Meest positieve uitzonderingen zijn echter de beide jonge vrouwen die de Roemeense prostituees spelen. Hun situatie is pijnlijk goed in beeld gebracht. Bovendien helpt het dat ze hun eigen taal en Engels spreken. Enige minpunt bij hen is dat ze het moeten doen met een dun verhaal.

In het begin lijkt de situatie rondom Lidia niet erg realistisch, maar dit wordt later verklaard. Wel zitten er behoorlijke onvolkomenheden in het hele verhaal. Wanneer de ernstig mishandelde Lidia in het ziekenhuis terecht komt wordt ze bijvoorbeeld niet bewaakt door de politie. Verder kan Alina makkelijk ontsnappen omdat de politie haar niet eerst naar het bureau heeft gebracht, maar haar gewoon op het plaats delict aanwezig laat zijn. Helaas zijn er wel meer van dit soort onvolkomenheden te ontdekken.

Box 21 doet een aardige poging een verhaal wat vaker verteld is een ander perspectief te geven. Helaas lukt dit in de uitwerking niet echt. Je zou beter verwachten van de inmiddels overleden Börge Hellström die in het verleden een crimineel was en ex-misdaadjournalist Anders Roslund. Mogelijk is het boek beter dan de uitwerking als televisieserie. Dat kan ik jullie helaas niet vertellen, want ik heb alleen de televisieserie gezien.
Volg Box 21
Janus
Janus