Ron Schoonwater geeft "Boundless - Miniserie" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 20 augustus 2022.
3
0

Boundless - Miniserie

In Boundless krijgen we een historisch accuraat beeld van de eerste reis rond de wereld.

Het probleem bij deze Spaanse televisieserie is dat dit in veel te weinig tijd gebeurt. In slechts zes relatief korte afleveringen moet het imposante verhaal dat over meerdere jaren gaat verteld worden. Dat zorgt ervoor dat niet alles voldoende aandacht krijgt. Daardoor komt het verhaal soms wat fragmentarisch over en is het lastig inleven in de verschillende personages. Wat niet helpt is dat sommige zaken die niet zo relevant lijken regelmatig teveel aandacht krijgen. Dat kost tijd die de televisieserie eigenlijk niet heeft.

Boundless (de Spaanse titel is Sin Límites) vertelt het verhaal van de Portugees Ferdinand Magellan (Rodrigo Santoro, Westworld). Ferdinand vindt voor zijn plannen om via het westen naar Indië te reizen geen gehoor bij zijn eigen koning. Daarom besluit hij het bij het vijandige Spanje te proberen. Daar vindt zijn plan wel een bereidwillig gehoor. Het gevolg is dat Ferdinand zijn gewenste expeditie in 1519 mag leiden. Omdat hij Portugees is wordt hij door zijn Spaanse reisgezellen sceptisch en met wantrouwen tegemoet getreden. Dat leidt tot dramatische gevolgen tijdens de missie.

Boundless
© Prime Video

Juan Sebastián Elcano (Álvaro Morte, La Casa de Papel) is een in ongenade gevallen Castiliaanse kapitein. Hij wordt echter door Magellan gemonsterd als eerste stuurman. Zijn rol zal naarmate de reis vordert groeien. Het is niet voor niets dat zijn naam in de geschiedenisboeken terecht komt. In Boundless wordt Elcano afgeschilderd als een maat onder de maatjes. Dat zorgt ervoor dat zijn bemanning voor hem door het vuur gaat. Aangezien er, vreemd genoeg, niet veel over Alcano bekend is hebben de makers alle ruimte gehad om hem een eigen identiteit te geven.

Boundless laat zien dat Spanje en Portugal een zeer rijk en interessant verleden hebben.

De reis wordt onder andere bemoeilijkt door de Portugese vloot. De Spanjaarden en Portugezen zijn al een tijd in oorlog. Het feit dat een Portugees een Spaanse missie aanvoert spoort hen alleen maar meer aan om Magellan te stoppen. Verder krijgt de missie te maken met verschillende weersomstandigheden, vriendelijke en vijandige inheemse volkeren. De inspanning kost vele mannen het leven. Het tekent de moeilijkheidsgraad van de in die tijd ongekende missie.

Boundless
© Prime Video

Boundless laat zien dat Spanje en Portugal een zeer rijk en interessant verleden hebben. De reis naar het onbekende is mooi in beeld gebracht. Er is geen overdaad aan CGI. Dat helpt de serie om geloofwaardig over te komen. Bij de schepen valt het soms op dat het om computerbeelden gaat. Het is een kniesoor die er op let, maar toch. Het niveau van acteren ligt hoog. De relatie is soms wel iets teveel van oude jongens krentenbrood. Dat is zeker zo tussen Elcano en zijn bemanning . Die onvoorwaardelijke kameraadschap doet bij mij soms oude tijden herleven als het gaat om films en series. Heel even moest ik wat betreft sfeer zelfs denken aan de tijden van de schermkoning van een ver verleden, Errol Flynn (1909 – 1959). Alleen weet Boundless dat wel succesvol om te zetten naar de harde realiteit van toen (1519) en nu.

Boundless is een goede en mooi in elkaar gezette historische serie. Als men iets meer tijd had genomen voor het verhaal, al was het maar met een of twee afleveringen meer, dan had de serie wat mij betreft nog iets hoger gescoord.
Volg Boundless
Winds from the east
Winds from the east