9.5
Mandy Gelling-Potharst geeft "Boston Legal – Seizoen 5" een 9.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 23 februari 2014.
0
0

Boston Legal – Seizoen 5

Het vijfde seizoen van Boston Legal is de kortste en ook meteen de laatste. De spin-off van The Practice krijgt helaas geen eigen spin-off al hint Jerry daar wel op. Ik zal de serie Boston Legal enorm gaan missen. Boston Legal heeft alles in zich, humor, liefde, familie, vriendschap, collegialiteit en loyaliteit. En dat is nog buiten de rechtszaal om. Want in de rechtszaal is bijna alles wat je maar kunt bedenken aan bod gekomen en in seizoen vijf doen ze er nog een schepje bovenop.

Alan Shore mag een tabaks- en medicijnenfabrikant aanklagen. En dat doet hij dan ook zoals alle zaken, vol passie. Alan Shore is niet de advocaat noch de man ernaar om half werk te leveren. Volgens Shirley Schmidt is Alan de ridder die tegen windmolens vecht en dat gevecht ook regelmatig wint. Alan werkt bij Crane, Poole & Schmidt en de eerste naamgever is dan ook meteen zijn allerbeste vriend. De mannen eindige elke aflevering op het balkon van 500 Boylston om daar onder het genot van een sigaar en goede whisky de dag/uitzending door te nemen. Ook hebben de vrienden regelmatig slaapfeestjes, maar dan wel ieder een eigen bed. De relatie tussen Alan en Denny, die je hebt zien groeien vanaf seizoen één, is heel bijzonder. Ze steunen elkaar door dik en dun. Als Denny in de gevangenis terecht komt omdat hij weer iemand heeft neergeschoten wil Alan hem direct verdedigen. Dit keer wil Denny dat niet omdat hij vindt dat zijn beste vriend teveel anti-vuurwapens is. Beide mannen zijn ook elkaars tegenpool op heel veel punten. Denny is republikein, voor vuurwapens, voor de doodstraf, voor de oorlog en trotse Amerikaan. Alan is democraat, tegen vuurwapens, tegen de doodstraf en niet zo trotse Amerikaan. Beide mannen zien vrouwen als objecten en behandelen ze dan ook vaak zo.

Wanneer Alans oude geliefde Phoebe Prentice (Ally Walker, Profiler) voor zijn neus staat is hij van zijn stuk gebracht. Als ze dan vervolgens zijn hart breekt, hoor je hem bijna breken. Denny probeert zijn vriend dan op te vrolijken met een natuur uitstapje. Dit pakt minder goed uit, vooral door rokkenjager Denny. Shirley en Carl proberen langzaam hun relatie weer op te pakken, dat doen ze niet openlijk, maar als kijker merk je de subtiele hints zeker op. Ook de verkiezingen tussen Obama en McCain komen uitgebreid aanbod. Denny en Alan hebben er zelfs ruzie over. Gelukkig duurt een dergelijke ruzie nooit lang. Jerry die nog steeds een kantoor deelt met Katie heeft een nieuwe therapeut en wordt geleidelijk aan wat losser. Hij wil heel graag partner worden bij CP&S. Katie die als beginnend advocaat al heel wat zaken heeft gewonnen gaat de kant op van Alan. Ze zal een briljant advocaat worden met haar hart op de juiste plaats. In het vijfde seizoen komen verschillende oude bekenden langs. Denise Bauer is tegenstander van Alan in een zaak en Catherine Piper wordt dit keer van doodslag beschuldigd. Shirley neemt die verdediging op zich. En zoals altijd komen nu ook de meest gevarieerde zaken langs bij CP&S.

De aflevering ‘Thanksgiving’ is niet alleen komisch maar ook warm, ontroerend en bijzonder. Hier is de gezworen vijand van Alan, Melvin Palmer, ook aanwezig. Wie ook aan de Thanksgiving tafel aanschuift is de tweede naam partner, Edwin Poole. In dit vijfde seizoen gaan Alan en Denny nogmaals naar het Hooggerechtshof, dit keer niet voor een ter dood veroordeelde maar voor Denny. Zijn alzheimer zit inmiddels in het vierde stadium en dat heeft ernstige gevolgen voor zijn geestelijke gezondheid. En niet alleen Denny zit in zwaar weer, maar ook de firma. Paul Lewiston die naar de 28ste verdieping is verhuisd heeft een zakelijke deal weten te maken om de firma te redden maar daar moeten Denny, Alan, Shirley, Carl en Jerry niets van hebben. De laatste drie afleveringen brengen de vijf seizoenen bij elkaar. Geen vragen meer, alles beantwoord en een prachtig eind beeld van twee allerbeste vrienden op het balkon van 500 Boylston is fantastisch. Alle losse eindjes zijn aan elkaar geknoopt en er blijft niets anders over dan een sigaar en goede whisky. Ik zal Alan, Danny en iedereen van de bijzondere disfunctionele familie Boston Legal gaan missen.

9,5 punten voor Crane, Poole & Schmidt het leukste en raarste advocatenkantoor die er is.
Volg Boston Legal
Last Call (2)