6
Dennis Korpel geeft "Boss - Seizoen 1" een 6.
Geschreven door Dennis Korpel op 5 november 2012.
0
0

Boss - Seizoen 1

De strijd van een burgemeester op weg naar de verkiezingen. In één zin samengevat is dat het plot van Boss, de serie die eind 2011 te zien was bij Starz. Dit ging zeker niet zonder slag of stoot. Nadat er al een volledig script was geschreven, is er een hevige bidding-war losgebarsten in Amerika. Alle grote netwerken wilden deze serie hebben, maar het relatief kleine Starz was de grotere jongens uiteindelijk toch te slim af.

Centraal in deze serie staat de burgemeester van Chicago, Tom Kane. De burgervader wordt gespeeld door Kelsey Grammer (Frasier). Binnen vijf minuten wordt de kijker al geconfronteerd met een belangrijk gegeven: Kane heeft een neurologische ziekte, waarvan hij niet meer zal genezen. In het begin houdt Kane zijn ziekte voor zichzelf, maar gedurende het seizoen komen er steeds meer mensen achter zijn aandoening. Het beïnvloedt zijn functioneren ook steeds meer.

In de weken voor de verkiezingen wordt Kane gevolgd tijdens zijn dagelijkse werk. Het op de hand krijgen van de publieke opinie is een belangrijke factor bij het maken van de meeste beslissingen. Waar de burgermeester voor de buitenwereld een aardige, benaderbare man lijkt te zijn, is hij achter de schermen keihard. Iedereen weet dat er met hem niet te dollen valt.

Wat leuk is om te zien in deze serie, is dat iedereen reageert op Kane zijn doen en laten. Zijn stafmedewerkers lopen het vuur uit hun schoenen voor hem en hebben alleen maar respect voor de burgermeester. De Gouverneur van Illinois is voor de buitenwereld beste vrienden met Kane, maar kan zijn bloed wel drinken uit afgunst. Zijn concurrenten zijn continu op zoek naar zwakke plekken en de media is alles behalve neutraal in de aanloop naar de verkiezing. Ook de relatie van Kane met zijn vrouw en dochter is erg stroef. Beide vrouwen zijn echter wel verantwoordelijk voor een groot deel van het verloop van deze serie, ieder op geheel verschillende manieren.

Boss kan het beste worden omschreven als een combinatie van de Sopranos en The Wire. Mensen die op zoek zijn naar een keiharde actieserie moeten zeker niet naar Boss gaan kijken. Maar als diepgaande verhaallijnen, zeer goed acteer- en camerawerk en corrupte politici jouw ding zijn, dan zijn de acht afleveringen van dit eerste seizoen zeker de moeite waard om eens rustig te gaan bekijken.
Volg Boss
True Enough
True Enough