8
Helgoned geeft "Bosch - Seizoen 3" een 8.
Geschreven door Helgoned op 4 juni 2017.
3
0

Bosch - Seizoen 3

Harry Bosch is een standaard detective van het type ‘hard van buiten, zacht van binnen’. Het is een personage dat bedacht is door de Amerikaanse schrijver Michael Connelly (bekend van de bioscoopfilm Bloodwork). Bosch is vernoemd naar de Nederlandse kunstschilder Jheronimus Bosch, bekend vanwege zijn duistere schilderijen, waarbij deze duistere kant pas opvalt bij de tweede blik. Zo is Harry Bosch (Titus Welliver, Deadwood) in de televisieserie van Amazon ook. Hij is een vastberaden, gedreven en ervaren agent bij het politie apparaat van Los Angeles, maar er zitten donkere zijden aan deze politieman.

Het eerste seizoen van Bosch vond ik zeker niet speciaal, veel gepraat door Bosch en de standaard seriemoordenaars waar hij achteraan zat waren ook niet bijzonder origineel. Maar het tweede seizoen werd beter en beter. Het kan zijn dat ik wat meer gewend raakte aan het langzame tempo, maar de ontwikkeling van de serie en de belangrijkste spelers heeft zich doorgezet. In dit derde seizoen komt de partner van Bosch, Jerry Edgar (Jamie Hector, The Wire) meer naar voren. Ook zien we de voortdurende worsteling van de lesbische chef van Bosch, Grace Billets (Amy Aquino, Felicity ) en van Irvin Irving (Lance Reddick, The Wire) die nog bijkomt van tragische persoonlijke gebeurtenissen.

[image-14148]

In dit derde seizoen komt er een zaak uit het voorgaande seizoen bovendrijven, maar draait het voornamelijk om nieuwe zaken. Een bende militaire veteranen, een moordende fietser en de dood van een verdachte van een onopgeloste misdaad waar Bosch achteraan zat. Ook dit seizoen komt Bosch dus weer eens in beeld als mogelijke verdachte van een moord. Daarnaast is Maddie (Madison Lintz, The Walking Dead), de dochter van Bosch, bij hem ingetrokken, omdat zijn ex-vrouw in het buitenland werkt. Maddie wil zelf ook bij de politie gaan werken en gaat ook met haar vader mee naar een plaats delict. Daar krijgt ze dan ook te zien hoe haar vader geraakt wordt door de misdaad en hoe hij daarop reageert.

Deze tien afleveringen van Bosch zijn het beste van de serie tot nu toe. Inmiddels is ook duidelijk dat er een vierde seizoen gaat komen. De serie draait natuurlijk om de hoofdpersoon en Titus Welliver is overtuigend genoeg om de serie te dragen. De andere personages zijn nu ook perfect op hun plek. Het tempo van de serie blijft vrij laag, maar de actiescènes komen op de juiste momenten om voor wat vuurwerk te zorgen. Er zit ook een aantal pareltjes van dialogen in. Een FBI agent verzucht in een gesprek met Bosch dat hij jaloers is op het werk van hem bij de politie. Er is iemand dood en er is een dader. Maar Harry Bosch schudt zijn hoofd en weet dat het nooit zo eenvoudig is.

Een FBI agent verzucht in een gesprek met Bosch dat hij jaloers is op het werk van hem bij de politie. Er is iemand dood en er is een dader. Maar Harry Bosch schudt zijn hoofd en weet dat het nooit zo eenvoudig is.

De opbouw van de serie zal niet bij iedereen in de smaak vallen. Wat de ene kijker een mooie uitwerking van personages vindt, zal een andere kijker niet altijd waarderen. Daarnaast wordt soms veel aandacht besteed aan kleine details. Zo is er in een aflevering ook een mooie verwijzing naar één van de werken van de Nederlandse schilder opgenomen. Ik vond dit leuk, maar iemand anders zal het wellicht overdreven vinden. In de bijrollen zag ik diverse bekende gezichten uit series als Boardwalk Empire en Mad Men voorbij komen. Het zijn die elementen die dit seizoen van Bosch voor mij tot een aanrader maken.
Volg Bosch
Por Sonia
Por Sonia