7.5
anonymous geeft "Borgen - Seizoen 3" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 3 februari 2014.
0
0

Borgen - Seizoen 3

Na het zien van de fantastische eerste twee seizoenen van Borgen verheugde ik mij ontzettend op het derde seizoen. In deze Deense serie wordt de vrouwelijke premier Birgitte Nyborg gevolgd. In de eerste twee seizoenen is te zien hoe Nyborg aan de macht komt in Denemarken en hoe de rol als premier haar afgaat. Aan het einde van seizoen twee schrijft Nyborg nieuwe verkiezingen uit. Zal Nyborg de politiek voorgoed verlaten?

En dan was daar eindelijk het derde en tevens het laatste seizoen. We zijn twee en een half jaar verder. Nyborg heeft ervoor gekozen het bedrijfsleven in te gaan. Ze reist naar Hong Kong om deals te sluiten voor haar werk en heeft een prille relatie met de Britse Jeremy Welsh. Maar nog altijd prikkelt het, Nyborg voelt zich thuis in de politiek.

Ze begint een nieuwe partij met de hulp van journaliste Katrine Fønsmark. Fønsmark is inmiddels moeder geworden en niet meer samen met Kasper Juul, de vader van het kind en oud-spindoctor van Nyborg. Juul is de tv-wereld ingestapt en doet politieke analyses bij TV1. Fønsmark ruilt het leven als tv-journaliste in voor het leven als spindoctor, iets wat ze in het tweede seizoen ook al geprobeerd had voor de partij van Lars Hesselboe.

Maar nu is het anders. Nyborg en Fønsmark zetten alles op alles om een goede partij te worden en mee te tellen in de Deense politiek. In tien afleveringen van ieder een uur laat de serie zien hoe de nieuwe partij van Nyborg wordt opgezet en welke obstakels ze tegenkomt. Door middel van actuele maatschappelijke onderwerpen worden de standpunten van Nyborgs’ partij duidelijk en krijgt ze de kans zich op de kaart te zetten.

De rol van de media is dit seizoen anders geworden. Torben Friis van TV1 kampt met eigen problemen op de werkvloer en thuis. De makers hebben ervoor gekozen TV1 een eigen verhaal te geven, waardoor de combinatie tussen de media en de politiek veel meer op de achtergrond staat. Regelmatig wordt nog aandacht besteed aan de politiek, maar duidelijk wordt dat ze bij TV1 niet alleen met politieke discussies bezig zijn.

Net als de eerste seizoenen is ook nu de cast weer ontzettend goed en geloofwaardig. Nyborg is voor mij geen actrice, ze is een Deense politica. En ook Fønsmark blinkt weer uit als journaliste en spindoctor van Nyborg. Jammer dat Kasper Juul een erg kleine rol heeft gekregen. Hij had in de eerdere seizoenen een grote rol en maakte belangrijke beslissingen voor Nyborg. Nu is hij erg weinig in beeld.

Een ander minpunt is dat het veel draait om privékwesties, waar vaak moeilijkere beslissingen gemaakt moeten worden dan aan de politieke kant. Ook is het jammer dat de relatie tussen de media en de politiek meer gescheiden van elkaar is dan in de eerdere seizoenen.

Op wat kleine puntjes na is deze serie toch weer boeiend. Het hoge niveau van de serie wordt mede gehaald door de geweldige cast en de onderwerpen die worden aangesneden. De politiek wordt minder hard gespeeld dan eerst, maar het wordt er zeker niet minder spannend om. Een kleine teleurstelling dat er geen vierde seizoen komt.
Volg Borgen
Mother of the Sea
Mother of the Sea