8.5
anonymous geeft "Borgen - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door anonymous op 4 november 2013.
1
0

Borgen - Seizoen 1

In de Deense politieke thriller Borgen zien we geen moorden, maar keiharde politiek waarin Birgitte Nyborg wordt verkozen tot de eerst vrouwelijke premier van Denemarken. De serie wordt vanuit het perspectief van Nyborg, haar spindoctor Kasper Juul en journaliste Katrine Fønsmark verteld. Het geeft een boeiend inkijkje in de politieke wereld van Denemarken en hoe de media daar mee omgaan.

In deze tiendelige serie, met afleveringen van een uur, is te zien hoe het leven van Nyborg verandert door het premierschap. Ze moet beslissingen nemen die van invloed zijn op het hele land en werkt daardoor bijna dag en nacht. Al vanaf het begin moet ze op scherp staan om staande te houden in de politiek.

Na de verkiezingen moet een formatie gevormd worden, wat gepaard gaat met veel onderhandelen en het sluiten van deals. Achteraf blijken die deals vaak niet veel waard te zijn, want van allerlei kanten wordt Nyborg tegengewerkt door andere partijen. Ook wordt er tussendoor het een en ander gechanteerd, waarbij de media vaak een grote rol spelen.

De mediawereld is op zoek naar primeurs, met de strijd om kijkcijfers op één. Zodoende doet Fønsmark alles om de sappigste nieuwtjes uit de politieke wereld als eerste op de buis te krijgen en vallen er rake klappen binnen de politiek. Uitgangspunten van Nyborg moeten opzij gelegd worden en langzaamaan is te zien hoe de ethische grenzen opgezocht worden. Om de politiek te overleven moet ook Nyborg meespelen aan machtsspelletjes die binnen de politiek gespeeld worden. Soms schrikbarend om te zien en de vraag die daarbij naar boven komt: gaat het er in het echt ook zo aan toe?

Naast de politieke strijd en de omgang van de media heeft Nyborg een man en twee kinderen, die duidelijk op de tweede plek zijn beland. Werkdagen van twintig uur zijn geen uitzondering en als Nyborg eenmaal thuis is, moet ze of nog werken of wil ze slapen. Het is een goede zet om de impact die het premierschap van Nyborg op het gezin heeft te laten zien.

Geen moment verveelt deze serie. Door de drie verschillende perspectieven wordt voor genoeg afwisseling gezorgd en de relatie tussen politiek en media is boeiend. Daarnaast is ook de relatie tussen Juul en Fønsmark een interessante. Het acteerwerk van de Denen is geloofwaardig en brengt de serie tot een hoog niveau. De makers van deze serie hebben laten zien hoe spannend politiek kan zijn.
Volg Borgen
Mother of the Sea
Mother of the Sea