9
Conan Miller geeft "Bodyguard - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Conan Miller op 29 januari 2019.
8
0

Bodyguard - Seizoen 1

Goede beveiligingsbeambten en politieagenten delen een eigenschap; ze zien allerlei dingen die gewone burgers waarschijnlijk niet zouden bemerken. David Budd (Richard Madden, Game of Thrones) is zo’n beveiliger. Zelfs als gewone treinpassagier blijven zijn instincten werken. Als hij iets vreemds ziet op een treinstation komt hij in actie met gevaar voor eigen leven. De gevolgen van zijn handelingen zijn merkbaar gedurende het hele seizoen.

De gevolgen van zijn handelingen zijn merkbaar gedurende het hele seizoen.

David’s superieuren zijn onder de indruk van zijn vermogen om rustig te blijven onder hoogspanning. Hij wordt gekozen om de bodyguard te worden van de Minister van Binnenlandse Zaken, Julia Montague (Keeley Hawes, The Missing). Die promotie zorgt voor de nodige druk op zijn dagelijks functioneren, naast de problemen in zijn privéleven. David is een veteraan uit het leger en hij draagt zijn ervaringen uit Afghanistan nog dagelijks met zich mee. Zijn huwelijk ligt aan duigen en David is er niet de man naar om zijn gevoelens te laten blijken, een eigenschap die het verwerken van zijn verleden niet gemakkelijker maakt.

De gesloten veteraan neemt zijn taken zeer serieus tot aanvankelijke ergernis van zijn nieuwe werkgever, een keiharde politica. Ook politiek gezien staan zij recht tegenover elkaar. Julia probeert een omstreden wetswijziging door te drukken die de regering meer macht geeft in de strijd tegen terrorisme. Zij acht dit nodig voor de nationale veiligheid, maar David is een andere mening toegedaan. De gecombineerde druk wordt nog groter wanneer blijkt dat de minister het doelwit is van een onbekende vijand. Julia is haar leven niet meer zeker. Dan ontstaat het vermoeden dat David op een of andere manier bij de aanslagen betrokken is.

Bodyguard is vanaf de eerste minuut spannend en al snel is duidelijk dat dit geen dertien-in-een-dozijn-serie is. Het acteerwerk is van de bovenste plank, maar met deze groep ervaren acteurs is dat geen wonder. De sfeer in de politieke wandelgangen is om te snijden en de actie is intens en geloofwaardig. Ook het verhaal blijft boeien. Steeds weer voel je je als kijker betrokken bij de mysterieuze David die alle hulp weigert en vecht tegen een dreigend drankprobleem. Is er een complot? Is David erbij betrokken en hoe dan? Is hij de held die de redding brengt of is hij de psychisch gestoorde mol in de organisatie die alles ondermijnt?

Als kijker word je voortdurend subtiel op het verkeerde been gezet, zonder dat dit gekunsteld aanvoelt.

Bodyguard is een van de spannendste series die ik in jaren gezien heb. De serie lijkt soms wat traag, maar ik houd ervan als het verhaal de tijd neemt en je alle personages met al hun goede en foute eigenschappen leert kennen. Als kijker word je voortdurend subtiel op het verkeerde been gezet, zonder dat dit gekunsteld aanvoelt. Bij de ontknoping in het laatste deel zat ik op het puntje van mijn stoel. Bodyguard verdient een 9.

Bodyguard
© BBC One
Volg Bodyguard