9
Hessel Hoekstra geeft "Bodyguard - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 26 september 2018.
11
0

Bodyguard - Seizoen 1

Jed Mercurio heeft ballen. Hij durft bij het schrijven van een serie echt ontzettend gewaagde stappen te nemen. Dat zagen wij in Line of Duty, een serie die het verdiende om de Serie van het Jaar-verkiezing te winnen (aldus de bescheiden mening van ondergetekende). Maar dat zien we nu ook in zijn nieuwe project Bodyguard. Het begon allemaal met die twintig minuten durende scène waarin de oorlogsveteraan David Budd (Richard Madden) een zelfmoordterrorist probeert om te praten. Niet te overtreffen, leek me. Ik had het mis, want elke week wist de serie zichzelf te overtreffen met scènes die minstens zo nagelbijtend spannend waren. Het is maar goed dat er slechts één aflevering per week was; zo hadden mijn nagels de kans om terug te groeien.

Na het incident met de terrorist wordt David aangewezen om Julia Montague (Keeley Hawes), de minister van Binnenlandse Zaken te beveiligen. Al gauw ontdekt Budd dat zijn denkbeelden ontzettend verschillen van die van Montague en dat een controversiële wet die zij in probeert te voeren een groot gevaar voor het land vormt. Waar liggen zijn loyaliteiten? Bij zijn oude legermaten die er hetzelfde over denken? Of toch bij zijn nieuwe werkgevers? Terwijl de minister van steeds meer kanten bedreigd wordt, begint David steeds meer aan zichzelf en zijn omgeving te twijfelen.

Ik had het niet verwacht, maar Richard Madden is een fantastische acteur

Wat een acteur! Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht, maar Richard Madden is echt een fantastische acteur. Ik ken Madden vooral van zijn rol als Robb Stark uit Game of Thrones, maar daar heeft hij nooit helemaal in de spotlights gestaan. Maar hier bewijst hij hoe goed hij kan acteren. Zijn karakter David is er eentje met veel problemen. En elk van die problemen weet hij in een uiterst genuanceerde performance een gezicht en een stem te geven. David heeft het nodige meegemaakt toen hij in het leger zat en maakt nu ook het nodige mee nu zijn baas één van de meest gehate politici is. Hij durft toe te geven dat dat een mens kapot kan maken. Hij durft zich kwetsbaar op te stellen en dat grijpt ontzettend aan. Ook tegenspeelster Keeley Hawes doet het goed. Julia Montague staat voor een bepaalde vorm van politiek die verwerpelijk is, maar toch komt die redenering ergens vandaan en daar kun je ook begrip voor hebben.

Behalve een fantastische cast geniet Bodyguard ook van een ijzersterk script. In een intrigerende verhaallijn weet Mercurio alles mee te pakken; een goed doordacht plot, duizelingwekkende spanning en dat alles weet in te haken op een aantal maatschappelijke problemen die zeer actueel zijn. Ten eerste de wet die Montague in probeert te voeren; veiligheidsdiensten mogen onschuldige burgers afluisteren en data onderscheppen. Over deze ‘sleepwet’ is ook in Nederland veel discussie en eigenlijk zouden we dit niet moeten willen. Maar wanneer de geheime dienst er op deze manier achter komt wie er verantwoordelijk was voor een terreuraanval, dan wordt het nut van die wet toch wel duidelijk. Ook het feit dat veel veteranen last hebben van posttraumatische stress, maar dat hier een enorm taboe op rust komt langs.

Jed Mercurio kon die spannende eerste scène bijna elke aflevering wel overtreffen of te evenaren

Verder slaagt Jed Mercurio er perfect in om spanning in zijn verhaallijn te verweven. In de eerste aflevering wist hij de aandacht al twintig minuten vast te houden, maar in bijna elke aflevering komt er minstens één scène langs die dat weet te evenaren of misschien zelfs te overtreffen. Het hoogtepunt was wat mij betreft de finale, waarin het leven van één van de hoofdpersonen pakweg drie kwartier aan een zijden draadje hing. Om die spanning op te bouwen, weet Mercurio het script ontzettend onvoorspelbaar te schrijven. Hij speelt met bepaalde verwachtingen, om daar vervolgens totaal tegenin te gaan, waardoor zelfs geoefende kijkers van dit genre op het verkeerde been worden gezet. Een plottwist omwille van een plottwist moet nooit de bedoeling zijn, maar Mercurio weet spanning, verhaal, karakter en maatschappijkritiek naadloos in elkaar te verweven.

Het zou eigenlijk geen verrassing moeten zijn dat Bodyguard zo goed zou zijn. Samen met Killing Eve staat momenteel op eenzame hoogte in mijn persoonlijke lijstje van beste series van dit jaar. Het is actueel, aangrijpend en ontzettend spannend. Of er ook een tweede seizoen komt is nog niet bekend, maar als Jed Mercurio met deze personages nog zo’n fantastisch product neer kan zetten, dan wil ik zeker meer zien.
Volg Bodyguard
Episode 6
Episode 6