9.5
Hessel Hoekstra geeft "Bodies - Complete serie" een 9.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 10 januari 2020.
1
0

Bodies - Complete serie

Jed Mercurio. Veel seriefans zullen hem kennen als het genie achter Line of Duty en Bodyguard. Maar hij is ooit begonnen als legerpiloot en arts. In de jaren negentig besloot hij echter om de medische wereld te verlaten en zich volledig op het schrijven te storten. Zo werkte hij in 1994 mee aan de ziekenhuisserie Cardiac Arrest. In 2002 verscheen zijn debuutroman Bodies, over corruptie en wanpraktijken binnen ziekenhuizen. Later gebruikte Mercurio dit boek als basis voor de gelijknamige BBC-serie. De serie liep tussen 2004 en 2006 en bestaat uit zeventien afleveringen die uitgesmeerd zijn over twee seizoenen.

In Bodies begint de jonge arts in opleiding Rob Lake (Max Beesly, Survivors) aan een nieuwe baan bij de afdeling verloskunde en gynaecologie. Al gauw merkt hij dat zijn leidinggevende Roger Hurley (Patrick Baladi, The Office UK) zwaar incompetent is als arts en verantwoordelijk is voor talloze sterfgevallen en mislukte operaties. Het andere ziekenhuispersoneel weet van deze blunders, maar onderneemt geen stappen omdat Hurley met medisch onderzoek veel geld binnenhaalt. Lake wil deze wanpraktijken aan de kaak stellen, maar raakt al gauw verstrikt in een web van leugens, bedrog en smerige machtsspelletjes.

Laat één ding duidelijk zijn: dit is geen Grey's Anatomy

Verwacht geen zoetsappige romantiek, artsen die net zo goed fotomodellen hadden kunnen zijn en wonderbaarlijke oplossingen voor ongeneeslijke ziektes. Dit is absoluut geen Grey’s Anatomy of ER. Bodies is smerig, zwartgallig, intens en bovenal keihard. De serie absoluut niet bang om een hele donkere kant van de medische wereld te laten zien. Een wereld vol corruptie, waarin geld en macht belangrijker zijn dan mensenlevens. Ook voor de personages is het geen makkelijke wereld om in te overleven en een manier om daarmee om te gaan is zwartgallige humor. Mercurio voelt dit goed aan en weet de toon van de serie te balanceren. Het is ook voor de kijker hard nodig dat er af en toe een cynisch grapje doorheen wordt gegooid. Op deze manier heb je af en toe een momentje van relativering tussen alle ellende.

De hoofdrolspelers zijn ontzettend goed. Een combinatie van een strak script, sterke dialogen en fantastisch acteerwerk van Baladi en Beesly maken het psychologische spelletje tussen Hurley en Lake ontzettend sterk. Ook de andere acteurs zijn niet mis. Keith Allen (Robin Hood) als hoofdchirurg Tony Whitman en Neve McIntosh (Doctor Who) als zuster Donna Rix leveren allebei kwaliteitswerk. Hun personages weten waar Hurley mee bezig is en gaan daar op hun eigen manier mee om.

Bodies laat zien hoe verrot het systeem kan zijn en hoe dit het slechtste in mensen naar boven kan halen

Whitman weet precies voor hoeveel doden Hurley verantwoordelijk is. Om de sterftecijfers te verdoezelen goochelt hij met de statistieken en voert hij zelf alleen maar makkelijke operaties uit. Een soortgelijk geval hebben we ook in Line of Duty gezien. Rix snoert iedereen de mond die er iets over wil zeggen, puur om de geldstroom naar het ziekenhuis open te houden. Beide personages weten hoe verrot het systeem is en weten precies hoe ze erlangs moeten manoeuvreren om er zo min mogelijk mee te maken te hebben. Maar daardoor houden ze het systeem wel in stand. Deze situaties tonen uitstekend hoe corrupt een systeem kan zijn en hoe dit systeem het slechtste in mensen zonder kwade bedoelingen naar boven kan halen.

Bodies is een welkome afwisseling van de bekende zwijmelende ziekenhuisseries. Begrijp me niet verkeerd, ik geniet nog steeds van mijn wekelijkse portie Grey’s Anatomy, maar dit is echt andere koek. Het gaat een stuk verder en weet effectief een duistere kant van de medische wereld te belichten met realistische karakters die zich diep in moreel grijze gebieden bevinden. Hiermee bewijst Jed Mercurio zich opnieuw als een fantastische televisiemaker. Hij mag dan het meest bekend zijn van Bodyguard en Line of Duty, maar ook dit is toptelevisie. Ik durf zelfs zover te gaan om dit misschien wel de beste televisieserie die ik ooit gezien heb te noemen.
Volg Bodies
The Finale
The Finale