8
anonymous geeft "Boardwalk Empire - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door anonymous op 15 Oktober 2014.
0
1

Boardwalk Empire - Seizoen 2

Boardwalk Empire is voor mij een vreemd geval. Het is zonder twijfel een ijzersterke serie. Het acteerwerk, de kostuumdesign, het camerawerk, de sets en de setting: alles is tot in de puntjes verzorgd. Toch is dit geen serie die echt binnenkomt en je gepassioneerd voor het beeldscherm laat zitten. Dat ligt waarschijnlijk aan de grote ensemble en alle verhalen die voor hen verteld moeten worden. Met zo een grote ensemble dien je iedereen wat te doen te geven. Het resultaat is dan altijd dat je een overdaad aan verhaallijnen krijgt, die niet allemaal even boeiend kunnen zijn.

Dit seizoen gaat over de strijd tussen Nucky Thompson (Steve Buscemi, Reservoir Dogs) en Jimmy Darmody (Michael Pitt, Hannibal). In het eerste seizoen was Jimmy nog de breker van Nucky, in dit seizoen bouwt hij (met zijn compagnons) aan zijn eigen imperium. Er is dus een machtstrijd gaande in Atlantic City. Daarbij barst er ook een strijd los om de alliantie van invloedrijke spelers in Chicago (het terrein van Joe Torrio) en New York (het terrein van Albert Rothstein). Echter, dat zijn niet de enige factoren waar Nucky mee te maken krijgt. Justitie zit hem op de hielen en zij zijn vastbesloten om hem voor het gerecht te brengen. Daarnaast dient hij in Atlantic City zijn partners in het gareel te houden, zoals Chalky White (Michael Kenneth Williams, The Wire). Maar centraal staat dus de machtstrijd tussen Nucky en Jimmy: wie krijgt dit seizoen de overhand?

Naast deze verhaallijnen worden er nog heel wat andere verhaallijnen gepresenteerd. Er zijn veel spelers om te volgen. Dat is meteen, voor mij, de kracht en zwakte van deze serie. Wanneer personages als Jimmy, Nucky en Chalky op het scherm zijn gebeurt er wat. Wanneer personages als Margaret Schroeder (Kelly McDonald) en Nelson van Alden (Michael Shannon) op het scherm zijn, verliest de serie momentum. Deze verhaallijnen leiden af. Echt storend wordt het nooit, omdat het acteerwerk te sterk is. Daarnaast worden dit soort minpunten in balans gehouden door sterk karakterwerk en boeiende karakterontwikkeling van personages als Chalky en Richard Harrow (Jack Huston, Eastwick). Wat te denken van Chalky die wordt lastig gevallen in de gevangenis door de jaloerse Dunn Purnsley, of Richard die zichzelf terug trekt om zijn eigen leven te nemen.

Boardwalk Empire heeft vele kleurrijke personages. Dat is de kracht van een zender als HBO, die altijd sterke karakteracteurs weet te strikken voor zijn projecten. De opkomst en ondergang van bepaalde spelers wordt treffend belicht. Dit seizoen laat mooi zien waarom sommigen soldaten zijn en sommigen bevelhebbers. Niet iedereen is geschikt als leider. Dit seizoen laat zien dat er heel wat voor nodig is om macht naar je toe te trekken, maar ook te behouden. Het is een vooruitgang op het eerste seizoen. Wat dat betreft zie je duidelijk een stijgende lijn in deze serie. Het tijdsbeeld blijft onverminderd boeiend en ondanks de rustige opbouw verveelt de serie geen moment. Ondanks de minpunten is Boardwalk Empire voor elke liefhebber van kwaliteitstelevisie een must. Het is overduidelijk dat dit een van de beste series op televisie is.
Volg Boardwalk Empire
Eldorado
Eldorado