6
anonymous geeft "Bluf - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door anonymous op 17 september 2014.
0
0

Bluf - Eerste aflevering

De intrigerende pokerwereld, geld, liefde en bedrog vormen het decor van ‘Bluf’. Hoe gaan vier jeugdvrienden om met onverwachte rijkdom? Geld verandert hun leven, verandert het ook hun vriendschap? Daar draait het om in de nieuwe serie van RTL5.

Achmed Akkabi (Moordvrouw) Jan Kooijman (Goede Tijden Slechte Tijden) Géza Weisz (Verliefd op Ibiza) Javier Guzman (Flikken Maastricht) Najib Amhali, Yolanthe Sneijder Cabau (ONM, Voetbalvrouwen) Charlie-Chan Dagelet (Lijn 32, Zusjes, Seinpost Den Haag) en Fatima Moreira de Melo (ONM) spelen de hoofdrollen in de serie. Een bekende cast, die de doelgroep van RTL5 vast aanspreekt.

Achmed Akkabi is in ‘Bluf te zien als pokertalent Philip die niets liever wil dan met zijn vrienden zijn plotselinge rijkdom delen. Jan Kooijman speelt Mark, een jeugdvriend die door Philip wordt gevraagd om als manager voor hem te komen werken. Marks vriendin Elise (Charlie-Chan Dagelet) is het hier helemaal niet mee eens. Zij ziet liever dat Mark een respectabele baan heeft. Tjé (Géza Weisz) is ook al van jongs af aan bevriend met Philip. Hij geniet met volle teugen van hun nieuwe leven en alle verleidingen die daar bij komen kijken.

Hein (Javier Guzman) is de (half)broer van Philip. Hij deelt mee in het nieuw verworven geluk, maar blijft ongewild toch een beetje in de schaduw van zijn broertje staan. Yolanthe Sneijder Cabau is de doorgewinterde pr-agent Shira die door Philip in de arm wordt genomen. Hierbij moet zij nauw samenwerken met Mark, wat niet meteen soepel verloopt. Najib Amhali is kroegeigenaar Dries, een ex-pokeraar die de jongens graag met raad en daad bij staat. Fatima Moreira de Melo kruipt in de huid van Fiona, een gehaaide pokerbabe die het aan de speeltafel opneemt tegen Philip.

Ik heb de eerste aflevering gezien en keek met gemengde gevoelens. Laat ik positief beginnen. Ik ben erg blij dat er op RTL5 sinds lange tijd een volwaardige dramaserie te zien is. Er staat een goed idee, er worden leuke, bekende en over het algemeen goede acteurs gestrikt die een serie kunnen dragen. De bijdrage van professioneel pokerster Fatima Moreira de Melo maakt dat het poker element van de serie geloofwaardig wordt neergezet.

In mijn optiek is er te snel gewerkt. Het scenario is niet bijster goed en er wordt regelmatig op te overdeven manier het verhaal van vier vrienden verteld. Ik vond het tenenkrommend hoe het personage van Najib Amhali uitlegde aan een vreemde hoe de vriendengroep in elkaar zat, Dat kwam niet goed uit de verf.

De camera beelden zien er goed uit. Mooi belicht en met een lekker filtertje er over heen. Dat kan NL Film als de beste! Maar de montage verder is ook niet “je van het”. Er worden goede club hits onder gemonteerd die bijdragen aan de sfeer van de serie. Maar dat wordt uit balans gehaald door de dramatische momenten die weer met een zielig piano deuntje worden ondersteund. Dat staat mijlenver van de club-hit die je daarvoor hebt gehoord. Dat werkt niet als je kiest voor een pokersfeer met seks, geld en uitgaan. Dwaal niet plotseling af in een zwaar dramatisch moment. Dat past niet.

De regie vind ik ook niet bijster goed. Regisseren is ook een stuk lastiger met een rafelend scenario. En het helpt ook niet als daar een aantal niet geschoolde acteurs bijkomen. Achmed Akkabi, Charlie Chan Dagalet en Geza Weisz zijn geschoolde acteurs. Zij zetten professioneel hun teksten neer. Jan Kooijman kan daar ook aardig in mee met zijn acteer ervaringen in soaps en films. Maar Javier Guzman bakte er echt helemaal niets van! Een hele leuke cabaretier maar acteren doet hij in deze serie op amateur niveau. Hij valt op alle fronten weg bij Achmed, Geza en Jan. Knappe gasten met een gezonde uitstraling. Maar hij ziet er zo ongezond uit! Dat leidt af als je naar Bluf kijkt. Van Yolanthe hebben we nog niets kunnen vernemen, die verschijnt pas in de tweede aflevering. Zij kan als geen ander een bitch spelen. Dat gaat vast goed komen!

Bluf behaalde 638.000 kijkers. Dat is niet slecht voor RTL5. Ik vraag me af hoe het met die kijkcijfers zal gaan. Ik vrees dat de serie geen vervolg zal krijgen wat ik oprecht zonde vindt. Het heeft potentie. Ik blijf wel kijken. Misschien wordt het alleen maar beter!
Volg Bluf
Bender Challange
Bender Challange