Hessel Hoekstra geeft "Blue Lights - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 28 Maart 2023.
3
0

Blue Lights - Eerste aflevering

Met goede acteurs, Belfast als decor en een grimmige sfeer begint het Britse politiedrama Blue Lights veelbelovend.

De afgelopen jaren is de BBC overladen met goede detective- en politieseries. Series als Vigil, The Responder en Sherwood (2022) stonden de afgelopen jaren hoog in mijn lijstje van topseries. Maar geen van die series wist in de buurt te komen van wat Line of Duty in mijn ogen heeft gepresteerd. Gaat Blue Lights daar verandering inbrengen? Nog niet, maar het heeft zeker potentie om tot iets goeds uit te groeien.

Blue Lights speelt zich af in Belfast en volgt drie politieagenten in opleiding: het feestbeest Annie Conlon (Katherine Devlin), de onzekere Tommy Foster (Nathan Braniff) en de al wat oudere Grace Ellis (Sian Brooke, Good Omens), die onlangs een overstap in haar carrière heeft gemaakt. Hoewel ze nog veel fouten maken, proberen ze zich wel te bewijzen aan hun meerderen. Dat wordt hen echter moeilijk gemaakt wanneer een auto-ongeluk verband lijkt te hebben met de werkzaamheden van een beruchte crimineel en er opeens Engelse undercoveragenten in hun stad opduiken.

De randvoorwaarden voor een goede serie zijn aanwezig

De randvoorwaarden voor een degelijke BBC-productie zijn al aanwezig: interessante acteurs, mooie productiewaarden en een schrijversduo dat zich al eerder heeft bewezen met degelijke dramaseries. Ook de uitvoering is niet slecht. Katherine Devlin, Nathan Braniff en Sian Brooke zijn alle drie goede acteurs. Het is wel te zien dat Sian Brooke iets meer acteerervaring heeft, maar de andere twee doen het ook niet onverdienstelijk. Vooral het spelen van een onzekere agent hebben ze inmiddels goed in de vingers. Eens kijken of ze zich ook staande weten te houden zodra er echt dingen op het spel beginnen te staan.

Ook de andere acteurs doen het goed. Als je een serie hebt die zich in Noord-Ierland afspeelt, dan is het bijna een verplichting om John Lynch (The Fall) een rol te geven. Ook hier gebeurt dat en hij speelt de crimineel James McIntyre. Hoewel zijn rol in de eerste aflevering nog klein is, hoop ik de rest van het seizoen zeker meer van hem te zien. Verder zorgt Tommy’s partner Gerry Cliff (Richard Dormer, The Watch) voor de nodige humoristische en luchtige momenten.

Op momenten slaagt Blue Lights erin om een grimmige wereld te schetsen

En die luchtigheid is hard nodig, want Blue Lights lijkt een grimmige politieserie te worden. Hoewel de serie nog redelijk optimistisch begint, wordt de sfeer in de loop van deze aflevering een stuk rauwer en donkerder. Veel spanning is er nog niet, maar een verschillende scènes weten zeker de aandacht te trekken. Hierbij speelt de serie mooi in op thema’s als wantrouwen tegen autoriteiten en de hopeloosheid van een overwerkte samenleving.

De eerste aflevering van Blue Lights is veelbelovend en presenteert het begin van wat hopelijk een ijzersterk politiedrama gaat worden zoals we dat kennen van de BBC. De cliffhanger aan het einde van de aflevering belooft in elk geval veel goeds. Ik ben benieuwd naar de rest van het seizoen.
Volg Blue Lights
This Too Shall Pass
This Too Shall Pass