5
anonymous geeft "Bloodline - Seizoen 3" een 5.
Geschreven door anonymous op 27 september 2017.
2
0

Bloodline - Seizoen 3

Soms is het een raadsel waarom series niet slagen. Hoe groot en imposant ook de cast, hoe prachtig de locatie en hoe interessant ook het script, er zijn series die nooit hun volledige potentieel weten te benutten. Netflix-original Bloodline is bij uitstek zo’n serie. Ondanks een ijzersterke cast, prachtige beelden en een veelbelovend eerste seizoen weet Bloodline het in het tweede seizoen ingezette verval niet te boven te komen. Zonde, aangezien het er na het eerste seizoen op leek dat Netflix weer een nieuwe parel in handen had.

Aan het einde van het tweede seizoen van Bloodline kon de kijker zien dat de problemen van de familie Rayburn alleen maar erger waren geworden en dat een uitweg uit deze problemen een illusie bleek. Oudste broer John Rayburn (nog steeds zeer sterk neergezet door Kyle Chandler, Friday Night Lights) worstelt met de moord op zijn broer Danny (Ben Mendelsohn, Una) en het verhullen hiervan, die grote gevolgen dreigde te hebben voor zijn aanstaande promotie. Aan het begin van het derde seizoen is John nog steeds op de vlucht, maar merkt hij al snel dat hij de demonen die hij (bijna letterlijk) met zich meesleept niet van zich af kan schudden. Zijn zus Meg (Linda Cardellini, ER) en jongere broer Kevin (Norbert Leo Butz, Mercy Street) konden bij het slot van het tweede seizoen niet langer omgaan met hun geheimen en besloten hun moeder Sally (Sissy Spacek, Carrie) en rechercheur Marco (Enrique Murciano, Without a Trace) (deels) in te lichten over de moord, wat verstrekkende gevolgen lijkt te hebben.

Waar de verhaallijn rondom de terugkeer van ‘zwarte schaap van de familie’ Danny in het eerste seizoen een prikkelende, zinderende schwung gaf aan de plot van Bloodline, zo afwezig is zijn personage in het derde seizoen. Danny fungeerde in het eerste seizoen (en in een deel van het tweede seizoen) als welkome antagonist en wist het ideaalbeeld van de ‘perfecte familie Rayburn’ stukje bij beetje af te breken. De keuze van de makers van de serie om Danny reeds in het eerste seizoen te laten overlijden kan gedurfd worden genoemd, maar kan ook gezien worden als aanleiding voor de instorting van de serie. Sinds het personage van Ben Mendelsohn minder en minder naar voren kwam in Bloodline, werd de serie ook steeds minder. Mendelsohn won eerder al zeer terecht een Emmy voor zijn rol en gaf de serie de noodzakelijke dynamiek mee. De schrijvers moesten zich na de dood van Danny in zoveel bochten wringen om hem nog enkele scènes te geven, waardoor de dynamiek (in het bijzonder die tussen Kyle Chandler en Ben Mendelsohn) langzaam maar zeker uit de serie verdween.

Voorafgaand aan het derde seizoen werd al bekend dat dit het laatste seizoen van de serie zou worden. Waarschijnlijk is dat een juiste beslissing van de makers. Hoewel de potentiële kwaliteit zeker aanwezig is, met zeer sterke acteurs als Kyle Chandler, Linda Cardellini en Sissy Spacek, krijgen zij zo weinig geschikt materiaal van de schrijvers dat zij de boel ook in het zwalkende derde seizoen niet meer weten te redden. De afwezigheid van Mendelsohn laat zich sterker voelen dan ooit, omdat zijn personage nu nagenoeg afwezig is. De plot is rommelig, bijrollen zijn vaak wat aan de karikaturale kant en het derde seizoen is soms simpelweg niet interessant genoeg meer om te volgen. Het is zonde dat Bloodline de lijn van het sterke debuutseizoen nooit heeft weten door te zetten, want de potentie was dus wel degelijk aanwezig. Toch vormt het derde seizoen een teleurstellend sluitstuk van een reeks die ten onder is gegaan aan te gewaagde plotwendingen en verkeerde beslissingen van de schrijvers.
Volg Bloodline
Part 33
Part 33