Hessel Hoekstra geeft "Bloodlands - Seizoen 2" een 6.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 28 Oktober 2022.
4
0

Bloodlands - Seizoen 2

Seizoen twee van Bloodlands beantwoordt een hoop vragen uit het eerste seizoen, al gebeurt dat niet op een heel bevredigende manier.

Je hebt goede televisie en je hebt televisie die er net niet in slaagt om goed te zijn. Bloodlands is wat mij betreft een serie in de tweede categorie. Op papier lijkt alles te kloppen. James Nesbitt (Cold Feet), de conflicten Noord-Ierland en corrupte agenten zijn allemaal ingrediënten voor een goede televisieserie. Maar echt goed wordt het wat mij betreft niet. Het eerste seizoen had daar al last van, maar in seizoen twee wordt het nog erger.

In het eerste seizoen zagen we hoe detective Tom Brannick (Nesbitt) jacht maakte op Goliath, een seriemoordenaar die in de jaren negentig diverse IRA-prominenten vermoordde. Aan het einde van het seizoen werd voor de kijker en Brannick de identiteit van Goliath onthuld, maar Brannick heeft een goede reden om dat voor zichzelf te houden. In seizoen twee onderzoekt het team van Brannick de moord op een accountant genaamd Colin Foyle. De politie heeft genoeg redenen de weduwe Olivia (Victoria Smurfit, Trial and Retribution) te verdenken, maar Brannick houdt haar buiten schot omdat zij vitale informatie over Goliath heeft.

Er moeten onlogische sprongen in het verhaal gemaakt worden

Door de identiteit van Goliath te onthullen kwam schrijver Chris Brandon met een onverwachte wending die denk ik niemand aan zag komen. Maar hiermee heeft hij zichzelf wel in een hoek geschreven. Want hoe ga je verder na deze onthulling? Er moeten ongeloofwaardige sprongen in het verhaal worden gemaakt om de boel weer glad te trekken en het verhaal voort te stuwen, en dat soort momenten storen. De collega’s van Brannick hebben bijvoorbeeld genoeg bewijs om aan de vermeende identiteit van Goliath te twijfelen. Het feit dat Brannick zonder goede reden geen discussie hierover duldt, lijkt echter overtuigender dan al het bewijs dat ze hebben.

Gelukkig wordt een deel van de vragen uit seizoen één beantwoord. Maar of die vragen nou zo bevredigend zijn, dat niet echt. En wederom heeft dat te maken met het feit dat er onlogische sprongen worden gemaakt om het verhaal worden gemaakt. Het voelt als een anticlimax aan, en bij elk antwoord komen er weer tal van nieuwe vragen. Ook het einde is ontzettend open. Ondanks mijn kritiek hoop ik dan toch wel op een derde seizoen.

Bloodlands heeft een paar goede momenten, maar die momenten zijn zeldzaam

Gelukkig is er nog wel genoeg om van te genieten. James Nesbitt is fantastisch als norse detective en het samenspel met Victoria Smurfit is een genot om naar te kijken. Ook zijn andere castleden zoals Charlene McKenna (Ripper Street) en Chris Walley (The Young Offenders) doen het gewoon goed. Verder zijn de aanknopingspunten met de conflicten in tussen katholieken en protestanten in Noord-Ierland wederom erg interessant. En op een aantal momenten slaagt Bloodlands erin om verrassend goed te zijn, bijvoorbeeld in aflevering vier. Maar helaas zijn die momenten zeldzaam.

In haar tweede seizoen vaart Bloodlands door op dezelfde lijn als het eerste. Vaak genoeg raakt het de oppervlakte van wat echt goede televisie kan zijn, maar het gaat er nooit echt diep in. Hoewel we antwoord op verschillende vragen kregen, staat er nog genoeg open. En ondanks alles ben ik dan toch wel benieuwd naar een eventueel derde seizoen.
Volg Bloodlands
Episode 6
Episode 6