Hessel Hoekstra geeft "Bloodlands - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 22 februari 2021.
3
0

Bloodlands - Eerste aflevering

We moeten nog even geduld hebben totdat het zesde seizoen van Line of Duty begint. Maar tot die tijd is Bloodlands een prima zoethoudertje voor fans van series van Jed Mercurio.

Jed Mercurio. Deze naam was genoeg om mijn interesse te wekken. De schrijver van topseries als Bodyguard, Line of Duty en Bodies is aan dit project verbonden als uitvoerend producent. En hoewel hij de serie niet zelf geschreven heeft, is zijn stempel duidelijk voelbaar. Bloodlands speelt zich af in Noord-Ierland, waar Detective Chief Inspector Tom Brannick (James Nesbitt, Cold Feet) de verdwijning van een voormalige IRA-prominent onderzoekt. Brannick gelooft dat dit het werk is van Goliath, een mysterieuze seriemoordenaar die jaren geleden diverse slachtoffers heeft gemaakt, onder wie Brannicks vrouw.

De ingrediënten voor een goede serie zijn er. Nu de uitvoering nog

Alle ingrediënten voor een goede detectiveserie zijn aanwezig. Nu is het nog de kunst om hier een mooi, gestroomlijnd geheel van te maken. Dat lukt aardig, maar je merkt wel dat het nog op stoom moet komen. Dit wil ik vooralsnog dan ook absoluut niet de nieuwe Line of Duty noemen. De nagelbijtende spanning waarmee een serie je bij de keel grijpt en niet meer loslaat tot het voorbij is ontbreekt nog een beetje. Verwacht dan ook niet dat Bloodlands met een dreigende terreuraanslag in een trein of met een overval op een politiekonvooi begint. In plaats daarvan zien we hoe Brannick gebeld wordt met het nieuws dat er iemand vermist wordt en rustig op onderzoek uitgaat. Toch wordt de spanning tegen het einde van de eerste aflevering fijn opgevoerd, en de cliffhanger belooft veel goeds voor de rest van de serie.

De eerste aflevering zit verhaaltechnisch goed in elkaar en doet precies wat een eerste aflevering zou moeten doen. We leren Brannick en zijn naasten kennen en we komen erachter waarom hij zo graag achter Goliath aan wil. James Nesbitt is een sterke acteur en zijn karakter komt goed uit de verf. Verder leren we zijn politiepartner Niamh McGovern (Charlene McKenna, Ripper Street), zijn baas Jackie Toomey (Lorcan Cranitch, Ballykissangel) en zijn dochter Izzy (Lola Petticrew, My Left Nut) kennen. Stuk voor stuk degelijke acteurs die precies doen wat er van ze verwacht wordt. Wel loopt het script de eerste aflevering tegen de nodige clichés aan, zoals een tegenwerkende baas en de suggestie dat iemand op het politiebureau corrupt is.

De setting leent zich perfect voor een pijnlijk lesje geschiedenis

Verder leent Noord-Ierland zich perfect als setting voor een grimmige misdaadserie. Het troosteloze landschap werkt goed bij de toon van het verhaal. Ook de geschiedenis van Noord-Ierland wordt gretig aangegrepen als aanknopingspunten voor de serie. Tot diep in de jaren negentig werd het Britse stukje van het Ierse eiland het toneel voor een bloederige strijd tussen de katholieke Ierse republikeinen die bij Ierland wilden horen en de protestantse Ulsterloyalisten die deel van het Verenigd Koninkrijk wilden blijven. De activiteit van Goliath is dan ook een prima excuus om op dit punt effectief een paar oude wonden open te rijten.

De eerste aflevering van Bloodlands biedt nog niet de intensiteit en spanning waar series van Jed Mercurio om bekendstaan. Maar met een pijnlijke geschiedenisles en James Nesbitt in de hoofdrol kom je al een heel eind en ik ben benieuwd naar de rest. Al met al lijkt dit een degelijke serie te worden die het lange wachten op een nieuw seizoen Line of Duty een beetje verzacht.
Volg Bloodlands
Episode 6
Episode 6