6.5
Wichita van Rijkom geeft "Blood & Oil - Eerste aflevering" een 6.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 5 Oktober 2015.
0
0

Blood & Oil - Eerste aflevering

Blood & Oil, een van de nieuwe series van ABC dit seizoen, gaat zoals de naam al doet vermoeden over de oliewinning in Amerika. Op het tijdstip waar voorheen Revenge te zien was, staat dit soapachtige verhaal dat zich afspeelt in North Dakota op dit moment geprogrammeerd. Eind september was de eerste aflevering te zien en het begin en eind hiervan waren met recht knallend te noemen. Maar had de rest van de aflevering datzelfde niveau en gevoel? En hoe zit het met die andere bekende serie over hetzelfde onderwerp waar dit verhaal al gauw mee vergeleken wordt?

Billy (Chace Crawford, Gossip Girl) en Cody LeFever (Rebecca Rittenhouse, Red Band Society) zijn klaar voor een nieuw leven als we hen aan de start van de eerste aflevering ontmoeten. Bepakt en bezakt met al hun bezittingen zijn zij naar het gebied ‘the Bakken’ vertrokken om daar hun geluk te beproeven in de oliewereld. Dit alles verloopt niet zoals gepland, waardoor ze creatief moeten zijn om hun doel uiteindelijk toch te kunnen bereiken. Eenmaal in het gebied aangekomen lopen ze al gauw rijkeluiszoon Wick Briggs (Scott Michael Foster, Once Upon a Time) tegen het lijf, die het overduidelijk niet zo nauw met de wet neemt. Dit tot ongenoegen van sheriff Tip Harrison (Delroy Lindo, The Chicago Code). Zijn vader Hap Briggs (Don Johnson, Miami Vice), olie-tycoon en een grote naam in de regio, is helemaal klaar met het gedrag van zijn zoon en besluit, op aandringen van zijn nieuwe vrouw Carla (Amber Valletta, Revenge), tot drastische maatregelen over te gaan.

[image-52082]

De eerste aflevering laat een goede introductie van de karakters zien, en eindigt met een spannende cliffhanger.

Sinds het werk aan de serie is begonnen heeft de show al vele verschillende namen gekend. Van The Bakken en Boom tot Oil en uiteindelijk Blood & Oil. Wie hoort waar Blood & Oil in grote lijnen om draait kan er niet omheen, de vergelijking met de serie Dallas is snel gemaakt. Deze wereldwijd succesvolle serie, die pasgeleden zelfs nog de basis was van een remake, kent veel overeenkomsten met Blood & Oil. Is dit dan een exacte kopie? Nee, dat nu ook weer niet…. Het verschil van afkomst (met betrekking tot financiën) van hoofdrolspelers Billy en Cody is alleen al een andere insteek. Ook de indianen die in het gebied wonen waar deze serie zich afspeelt, brengen andere culturen en achtergronden met zich mee. Maar eerlijk is eerlijk: ik heb wel echt moeten zoeken naar verschillen want de verhalen lijken nu eenmaal heel erg op elkaar.

Barmeid Jules Jackman (India de Beaufort, Jane By Design) blijkt van meer markten thuis dan alleen een biertje tappen en speelt ook gelijk al een belangrijke rol tijdens deze pilot. Wanneer Cody achter een mogelijkheid komt die het leven van haar en haar man kan doen veranderen, besluit Billy alles op alles te zetten om deze kans aan te grijpen. De eerste aflevering laat een goede introductie van de karakters zien, en eindigt met een spannende cliffhanger. Wel is het dan weer jammer dat de promo voor de rest van het seizoen eigenlijk al de afloop van de cliffhanger laat zien, dat daarmee dit spannende uiteinde gelijk teniet doet. Gelukkig staat ons nog heel wat anders te wachten als ik de promo mag geloven, dus was dit zeker niet de laatste actiescène dit seizoen.

Blood & Oil is zeker geen slechte poging om Dallas te doen vergeten, maar het lukt hen helaas toch niet helemaal.

De serie zit op zich goed in elkaar, het acteerwerk is prima en de locaties zijn ook goed uitgezocht. Toch ben ik niet vreselijk enthousiast na het zien van de eerste aflevering. Blood & Oil is zeker geen slechte poging om Dallas te doen vergeten, maar het lukt hen helaas toch niet helemaal. Het verhaal was mij wat te gewoontjes, iets wat ik al zo vaak voorbij heb zien komen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het onderwerp waar de serie over gaat. Er zit niets vernieuwend in wat het voor mij persoonlijk lastig maakte om echt mee te gaan in de show. Ook vond ik sommige acteurs af en toe wat moeilijk te verstaan, iets waar ik niet vaak problemen mee heb dus wat ik toch wel opvallend vond. De promo voorspelt nog wel heel wat nieuwe karakters en situaties, dus wie weet wordt het allemaal toch nog wat. Maar voor nu houd ik het bij een voldoende als eindcijfer voor deze eerste aflevering.

Blood & Oil
© ABC
Volg Blood & Oil