7
Sandra Hutchison geeft "Blindspot - Seizoen 1 (DVD)" een 7.
Geschreven door Sandra Hutchison op 7 februari 2017.
4
0

Blindspot - Seizoen 1 (DVD)

De Amerikaanse serie Blindspot komt na het zien van de bijhorende trailer veelbelovend over. De eerste aflevering begint dan ook spectaculair: Midden op Times Square staat een verlaten tas, in de tas wordt er een volwassen vrouw gevonden. Zij is bij kennis, compleet naakt en haar lichaam is volledig bedekt met indrukwekkende tatoeages. De FBI neemt haar onder hun hoede en zij komen er al snel achter dat de vrouw in kwestie lijdt aan een ernstig geheugenverlies. Ze krijgt dan ook de toepasselijke naam Jane Doe, een rol voor Jaimie Alexander (Kyle XY, Thor) De FBI probeert haar identiteit te achterhalen door middel van haar tatoeages, één tatoeage in het bijzonder is moeilijk te negeren; in grote letters staat er de naam Kurt Weller op haar rug getatoeëerd. De charismatische Kurt Weller (Sullivan Stapleton, Strike Back) is een FBI-agent. Hij wordt direct opgetrommeld, maar zegt de onbekende vrouw niet te herkennen. Jane Doe krijgt daarna het een na het andere onderzoek te verwerken om haar identiteit te achterhalen. Ze ontdekken dan al snel dat haar tatoeages geheime boodschappen bevatten die leiden naar zware misdrijven.

Blindspot
© NBC

In bijna iedere aflevering wordt er een nieuwe tatoeage onder de loep gelegd. De boodschappen uit de tatoeages worden in de meeste gevallen ontrafeld door de intelligente FBI-medewerkster Patterson Leung (Ashley Johnson, Growing Pains). Ze verwijzen in de meeste gevallen naar een bepaald adres, plek of gebouw. Jane Doe en het FBI-team bezoeken de ontdekte plaatsen en komen daardoor telkens weer in benarde situaties terecht.

Helaas vliegen de makers van serie veel te snel door het oplossen van de gecompliceerde misdaden heen. Alles lijkt ook op te veel toeval te berusten waardoor de serie vrij ongeloofwaardig overkomt. Zo komen ze ten alle tijden net op het moment dat er een misdaad plaats vindt op de betreffende plek terecht die een tatoeage ontrafelde. Ze brengen met regelmaat hun eigen levens in gevaar en kunnen vaak net op tijd een misdaad stoppen, criminelen oppakken en onschuldige mensen redden. Jane Doe die over behoorlijk goede vecht skills blijkt te beschikken mag te allen tijde mee met het FBI team, ondanks dat niemand weet wie ze is en of ze daadwerkelijk te vertrouwen is.

Blindspot
© NBC

Als je dat allemaal bij elkaar optelt dan komt de serie wat rommelig over, het is gewoon te veel van het goede. Jammer, want het idee van de boodschappen achter de tatoeages zijn goed bedacht. De hoofdpersonages in de serie zijn best interessant. Ook het verhaal achter Jane Doe is boeiend. Het acteerwerk is niet opvallend goed, maar zeker niet slecht. Zo zet Ashley Johnson haar rol als de vrouwelijke nerd Patterson Leung vol overtuiging neer.

Het plot is pakkend genoeg om het seizoen volledig af te kijken. Alleen bij de uitvoering hadden de makers toch wel iets realistischer te werk mogen gaan. In de tweede helft van het eerste seizoen krijgt de serie een iets andere wending, er komt dan meer diepgang in de diverse verhaallijnen en de afleveringen worden dan ook wat spannender. Je krijgt als kijker meer te weten over het verhaal achter Jane Doe en de andere personages en de nadruk ligt dan iets minder op de tatoeages. Hou je van misdaadseries met een hoop actie dan zal deze serie je toch voldoende kunnen bieden.
Volg Blindspot
Iunne Ennui
Iunne Ennui