9.5
Christophe Vermaelen geeft "Black Sails - Seizoen 4" een 9.5.
Geschreven door Christophe Vermaelen op 23 april 2017.
8
1

Black Sails - Seizoen 4

Ik heb iets met piraten. Het begon met oude zwartwit films op regenachtige zaterdagnamiddagen, daarna bracht Sinterklaas een piratenschip van Playmobil en in míjn tienerjaren verslond ik de boeken van Rafael Sabatini en Robert Louis Stevenson. Nog later las ik het boek dat míjn favoriete roman allertijden zou worden: de “Long John Silver” biografie van Björn Larsson. De verwachtingen waren dus hooggespannen toen ik vernam dat men een televisiereeks zou draaien over de crew van kapitein Flint. Illustere personages als Israel Hands, Teach, Flint, Billy Bones en Silver zelf zouden plots een eigentijds gezicht krijgen. Ik vroeg me af welke interpretatie de scenaristen zouden geven aan míjn jeugdhelden. Omdat de serie door Starz gemaakt zou worden, een netwerk dat de wereld al Flesh and Bone en Spartacus schonk, had ik alvast een goed voorgevoel.

Het derde seizoen was fantastisch en het vierde is nóg beter.

Nu het vierde en laatste seizoen er op zit, kan ik een balans opmaken. De eerste twee seizoenen waren goed, zonder meer. Het derde seizoen was fantastisch en het vierde is nóg beter. Er zijn heel wat verwijzingen naar Stevensons roman Schateiland, maar ook naar Silvers biografie door Larsson. Zoals de liefdesrelatie tussen Silver (Luke Arnold, Winners & Losers) en Madi (Zethu Dlomo) om er maar één te noemen. De omstandigheden waarin zij elkaar ontmoeten verschillen van die uit de biografie, maar de manier waarop ze verliefd worden en almaar dichter naar elkaar toe groeien, vertoont wel veel overeenkomsten.

Veel meer dan in de eerste twee seizoenen treedt het personage van Long John Silver op de voorgrond en dat komt de serie ten goede. Het is net zoals in het boek Schateiland zelf, de inhalige slechterik blijkt toch een hart te hebben en voor je het weet zit je als lezer/kijker voor hem en zijn lief te supporteren. Dit is zeker ook de verdienste van de fantastische Zethu Dlomo, die een gracieuze en koninklijke Madi neerzet. Ze doet dat zonder ons te laten vergeten dat de leidster van de slaven ook maar gewoon een vrouw is. Een vrouw die momenten heeft dat ze verdrietig is of bang is en een vrouw die graag samen is met de man die ze liefheeft.
[image-58851]
Het vierde seizoen is bovenal een clash van ego’s. Gouverneur Woodes Rogers (Luke Roberts, Ransom) heeft Nassau stevig in zijn greep en wordt geruggensteund door zijn echtgenote Eleanor Guthrie (Hannah New, El tiempo entre costuras). Zij kent het eiland en zijn bewoners door en door, kennis die ze gebruikt om haar man te steunen in zijn strijd tegen de opstandige piraten. Onder de rebellen van Nassau is Billy Bones (Tom Hopper, Merlin) de grote man. Hij leidt de rebellen en hij is het die de legende van Long John Silver in het leven roept, door Silver af te schilderen als dé onstuitbare leider die Nassau zal komen bevrijden van de Engelse soldaten. Dit sprookje dient om het volk moed te geven, maar zeker ook om kapitein Flint buitenspel te zetten. Billy en Flint staan regelrecht tegenover elkaar en die rivaliteit houdt stand tot een van hen beiden het onderspit delft.

Voor het eerst spelen ook de plantageslaven een grotere rol in het verhaal. Flint, Madi en Silver willen zo veel mogelijk slaven bevrijden van onder het juk van de Engelse kolonisten. Iets wat niet van een leien dakje loopt, want de kolonisten hebben maatregelen genomen om eventuele slavenopstanden de kop in te drukken. Die maatregelen drijven een wig tussen de piraten onderling. En dan is er nog het goud van de Urca, de fabelachtige schat die – samen met Silver zelf en Israel Hands - de grootste link vormen met de roman van R.L. Stevenson. Het spreekt vanzelf dat alle partijen erop uit zijn om dat goud in handen te krijgen. Nieuwkomer Israel Hands (David Wilmot, Ripper Street) is indrukwekkend en angstaanjagend, misschien is hij wel de sterkste man in de finale van deze schitterende reeks. Maar ook de personages van Jack Rackham, kapitein ‘Blackbeard’ Teach en Bonnie worden verder uitgediept in seizoen vier van Black Sails. Het personage van bordeelhoudster Max vind ik dan weer wat aan kracht inboeten.

Nieuwkomer Israel Hands (David Wilmot, Ripper Street) is indrukwekkend en angstaanjagend

Black Sails balanceert op het randje van mijn favoriete serie-top 10. Alleen de tien beste series die ik ooit zag, bekroon ik met een maximum score, vandaar een welverdiende 9,5 voor Flint en de crew van de Walrus. Tot mijn grote spijt verlengde Starz de serie niet met een vijfde seizoen, maar laat dat de pret niet drukken. Black Sails is typisch zo een serie, die je na enkele jaren graag nog eens helemaal terug wil zien. En stiekem hoop ik op een sequel, waarin herbergierszoon Jim een schatkaart vindt, verstopt in de zeemanskist van ene Billy Bones...
Volg Black Sails
XXXVIII
XXXVIII