8
Ron Schoonwater geeft "Black Sails - Seizoen 3" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 8 Maart 2017.
7
1

Black Sails - Seizoen 3

Black Sails is de serie die in het eerste seizoen een van de beste openingsscènes ooit had. Het overnemen van een schip door piraten is nog nooit zo levendig verfilmd. Aan de andere kant wist diezelfde eerste aflevering het enthousiasme flink te temperen met een aantal missers. De belangrijkste waren de nodeloze humor over condooms en het feit dat er ineens een erg hippe zonnebril opdook. Het duurde een aantal afleveringen om van die flauwheid te bekomen, maar daarna werd de serie steeds beter. De laatste afleveringen van dat eerste seizoen waren adembenemend en een opmaat voor het tweede seizoen. Dat seizoen was duisterder en beduidend beter dan het eerste seizoen. Ook het einde van het tweede seizoen kwam met een ongekende climax.

Black Sails
© Starz

De verwachtingen voor seizoen drie zijn dan ook torenhoog. Gelukkig is het geen teleurstelling. Black Sails speelt zich af rondom fictieve en historische personages. De fictieve personages komen uit het bekendste piratenverhaal ooit, Schateiland. Centraal staan kapitein Flint (Toby Stephens, Vexed) en (Long) John Silver (Luke Arnold, Winners & Losers). Van die laatste werd in seizoen twee duidelijk waarom hij één been moet missen. In dit seizoen vormt zich zijn bijnaam Long John Silver. Andere personages die een belangrijke rol spelen zijn Anne Bonny, Kapitein Charles Vane, Rackham en Edward Teach/ Blackbeard (een goede rol van Ray Stevenson, Rome). Verder speelt de inmiddels tot hoerenmadam opgeklommen Max (Jessica Parker Kennedy, 90210 – 2012) nog steeds een centrale rol.

Indrukwekkende gevechten op zee en op land

Dit seizoen oriënteert zich rond de strijd om Nassau. De uitvalsbasis van de piraten en de schuilplaats van het gekaapte goud van de Spanjaarden. De Engelsen sturen gouverneur Woodes Rodgers (Luke Roberts, Ransom) naar Nassau om het daar weer in gareel te krijgen. Ondersteund door de eerder gevangen genomen Eleanor Guthrie (Hannah New, Maleficent) en zijn eigen sluwheid slaagt hij in zijn missie. Op datzelfde moment is Flint in open water in strijd met de naar de Engelsen overgelopen kapitein Hornigold. Met als uiteindelijk gevolg dat Flint strandt op een eiland en daar tot een opmerkelijke ontdekking komt. Natuurlijk is daarvoor al allerlei strijd gestreden en zijn er al vele manipulatieve leugens verteld. Feit is dat er een serieuze tegenstander is verschenen en dat hij met hulp van voormalige bondgenoten van de piraten de laatst overgebleven 'vrije piraten' steeds verder in het nauw brengt. Maar zoals bekend, een kat in het nauw maakt rare sprongen.

Black Sails
© Starz

Black Sails excelleert dit seizoen naar grote hoogten en het brengt onverwachte slachtoffers. Het is een piratenverhaal dat elk bekend element van een goed avonturenverhaal in zich heeft. Indrukwekkende gevechten op zee en op land. Onverwachte en broze allianties. Schitterende beelden van een blauwe zee en exotische eilanden. Kritische punten zijn er natuurlijk ook nog steeds. Soms wordt het allemaal iets te filosofisch. Zeker in de lange gesprekken tussen Flint en Silver. Daarnaast blijft de serie natuurlijk een romantische weergave van een keihard leven en ziet het er allemaal nogal 'schoon' uit. Elke romantische avonturier en dromer kan zich echter uitleven aan een goed gespeelde en bedachte serie. Het vraagt wat fantasie, want historisch accuraat is het natuurlijk niet. Dat is ook nooit de intentie geweest van de serie (wel een punt van kritiek van critici). Opvallend is, tot slot, dat het bloot zich tot een minimum beperkt dit seizoen. Een goed teken, want de vele verhaallijnen die allemaal tot elkaar komen zijn zo goed verteld dat er geen afleiding meer nodig is. Seizoen 4 is al begonnen en het belooft een geweldige eindstrijd te worden.
Volg Black Sails
XXXVIII
XXXVIII