8
Hessel Hoekstra geeft "Black Earth Rising - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 12 september 2018.
1
0

Black Earth Rising - Eerste aflevering

Titels zeggen niet alles over een serie. Maar het kan wel je aandacht trekken. Vooral als het lekker cryptisch of spannend klinkt. Black Earth Rising is zo’n titel, en de titel maakte me nieuwsgierig naar de inhoud. Vijfentwintig jaar na een grootschalige genocide in Rwanda wordt de verantwoordelijke generaal Simon Nyamoya (Danny Sapani, Penny Dreadful) opgepakt. Internationaal openbaar aanklager Eve Ashby (Harriet Walter, Patrick Melrose) gaat proberen hem levenslang achter de tralies te krijgen. Haar dochter Kate (Michaela Coel, Chewing Gum), die uit Rwanda komt, de genocide heeft overleefd en geadopteerd is, werkt in hetzelfde vakgebied. Zij ziet Nyamoya juist als een gevolg van westerse bemoeienis, is het niet eens met haar adoptiemoeder en gaat zich met een andere insteek met de zaak bemoeien.

Meteen weet Black Earth Rising de vinger op de zere plek te leggen

Binnen vijf minuten worden de hoofdthema’s voor de serie op uiterst scherpe wijze in kaart gebracht. Wanneer Eve een college op een universiteit geeft, stelt één van de studenten een vraag: “Waarom vervolgt u alleen maar Afrikaanse leiders? Zijn de genocides in Rwanda, Congo en omliggende landen niet het gevolg van Westers kolonialisme?” Daarop heeft ze geen antwoord. De vraag keert terug wanneer Kate het niet eens is met de keuze van haar adoptiemoeder om Nyamoya te vervolgen. Deze vragen over wie er verantwoordelijk is voor misdaden tegen de mensheid zijn ontzettend prikkelend en ik hoop dat de makers hier de komende afleveringen dieper op in kunnen gaan.

Harriet Walter en Michaela Coel zijn op dreef. De spanning is tussen de twee is voelbaar en ze acteren fantastisch. Vergeet nooit waar je vandaan komt, is een bekend gezegde. En hoe je ook opgevoed bent, je zal altijd een stukje uit je geboorteomgeving met je meedragen. Kate kan dan nog geadopteerd zijn en door een familie uit de Britse hoge klasse opgevoed zijn, ergens zit de verbondenheid met Rwanda nog in haar. Het is deel van haar identiteit. En dat komt naar buiten wanneer de genocide weer opspeelt. Ook veel lof richting John Goodman (Roseanne), die Eves collega speelt en als een vaderfiguur voor Kate dient.

De uitvoering is groots, maar moet nog wel een beetje van de grond komen

Black Earth Rising is groots en internationaal opgezet. Het verplaatst zich van schimmige grensposten bij Rwanda naar Londense advocatenkantoren naar het Internationale Strafhof in Den Haag. De wereld die wordt opgebouwd komt geloofwaardig over. De grootschaligheid werkt in dit geval, al moet er nog het nodige van de grond komen. In een krap uur krijgen we ontzettend veel personages te zien, die nog niet allemaal een even goede introductie hebben gekregen. Tegelijkertijd worden nog veel meer kleinere thema’s gepresenteerd die onderdeel vormen van het grote geheel. Wat doet het overleven van een genocide met je geestelijke gesteldheid? Hoe wettelijk is zo’n adoptie eigenlijk? Laten we hopen dat de serie hierdoor niet ondergesneeuwd raakt in het aantal verhaallijnen.

Al met al begint Black Earth Rising veelbelovend. De ietwat cryptische titel trok mijn aandacht en nodigde mij uit om de eerste aflevering te gaan kijken. De interessante thema’s, sterke hoofdrolspelers en strakke uitvoering van de eerste aflevering nodigen ook zeker uit de serie verder te kijken. Het eerste seizoen telt acht afleveringen, dus de komende zeven weken kijk ik elke maandagavond naar BBC Two.
Volg Black Earth Rising
The Forgiving Earth
The Forgiving Earth