Geschreven door anonymous op 3 december 2018.
1
0

Billions - Seizoen 2

Het kat-en-muisspel gaat verder. Twee bloeddorstige werelden.

Bobby fucking Axelrod. Daar zijn we weer.

In het tweede seizoen van Billions lopen de gemoederen hoog op wanneer Bobby ‘Axe’ Axelrod (Damian Lewis, Homeland) en Chuck Rhoades (Paul Giamatti, Barney’s Version) hun gevecht naar een hoger niveau tillen. Niemand wil als verliezer uit de strijd komen.

Het kat-en-muisspel gaat verder. Twee bloeddorstige werelden. Axelrod en Rhoades staan nog steeds tegenover elkaar, maar de grens tussen goed en kwaad vervaagt. Dit seizoen maakt heel duidelijk dat de heren diep van binnen misschien wel op elkaar lijken. Axelrod is geen haar beter dan Rhoades. En Rhoades is geen haar beter dan Axelrod. Beiden verliezen zich, beiden moeten de consequenties onder ogen zien. Familieman Bobby ziet niet eens dat zijn eigen vrouw tussen zijn vingers door begint te glippen. Het is goed om te zien dat de personages niet zwart en wit blijven maar ze menselijk worden gemaakt door aan te tonen dat er meer bestaat dan enkel goed of slecht.

Het acteerwerk is goed. De karakters zijn sterker vormgegeven dan in het eerste seizoen en het aanbod aan personages is een stuk diverser. Toch is er maar één personage waar mijn gedachten steeds bij terugkeren. Wendy Rhoades (Maggie Siff, Sons of Anarchy). De vrouw die zo hard probeert om haar eigen weg te vinden, maar eigenlijk gevangen zit in twee werelden, tussen twee mannen. De vragen die mij nu nog bezig houden, hebben vooral betrekking op haar relatie met Bobby. Waarom zetten ze zoveel voor elkaar op het spel? Hoe is die geheimzinnige band tussen hen ontstaan?

Billions
© Showtime

Een nadeel aan dit seizoen is dat de schrijvers Wendy nogal naïef laten overkomen in het spelletje dat haar man speelt, voornamelijk rondom de plottwist aan het einde. Haar personage verdient beter en ik had graag gezien dat ze daadwerkelijk haar eigen weg had gekozen in plaats van een tussenweg waardoor ze nog steeds als een pion tussen beide mannen in staat. Overigens is de aflevering waarin alles duidelijk wordt, ‘Golden Frog Time’, geniaal. Het tempo is goed en deze aflevering kijkt heerlijk weg, terwijl ik met andere afleveringen moeite heb gehad en het idee had dat er iets ontbrak.

Niet zo verslavend als het eerste seizoen, maar het tweede seizoen is alsnog een prima voortgang van de serie. De karakters zijn beter, het acteerwerk is goed. Seizoen 3 staat al klaar… Snel verder kijken dus!
Volg Billions
Admirals Fund
Admirals Fund