7.5
Helgoned geeft "Billions - Seizoen 1 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door Helgoned op 22 Oktober 2017.
2
0

Billions - Seizoen 1 (DVD)

Damian Lewis is een bijzondere acteur. Zijn rossige haar en zijn markante rollen hebben hem een prominente positie in het televisielandschap opgeleverd. Voor zijn rol in Band of Brothers won hij een Golden Globe. Hij schitterde in het Engelse kostuumdrama The Forsyte Saga, waarna hij in Life een gerehabiliteerde politiedetective speelde. Maar het meest bekend is hij natuurlijk van de serie Homeland. In Billions speelt hij Bobby Axelrod, een steenrijke hedgefonds makelaar. Axelrod handelt met zijn hedgefonds voor zeer rijke beleggers in financiële producten zoals opties, obligaties en termijncontracten. Bobby is getrouwd met Lara (Malin Akerman, Trophy Wife), een verpleegster. Bobby Axelrod is aan de ene kant iemand met een armoedige achtergrond die zichzelf heeft opgewerkt tot miljonair en veel aan liefdadigheid doet. Aan de andere kant maakt hij graag gebruik van voorkennis, chantage en misleiding bij het vergaren van zijn rijkdom.

Chuck Rhoades (Paul Giamatti, Bekend van John Adams) is de gewiekste openbaar aanklager die Axelrod op het spoor is. Zijn rechterhand is Bryan Connerty (Toby Leonard Moore, Daredevil). Chuck Rhoades is meedogenloos in zijn opsporingstechnieken en is bijzonder ambitieus. Zijn privéleven is minstens zo interessant als zijn professionele leven. De vader van Chuck is de rijke, en invloedrijke, zakenman Charles Rhoades senior (Jeffrey DeMunn, The Walking Dead). Chuck hoopt in zijn carrière zijn vrouw Wendy (Maggie Siff, Mad Men) voorbij te streven, maar heeft ook een nogal extreem sadomasochistische relatie met haar. Verder is een niet onbelangrijk detail dat Wendy werkt als psychologe voor het bedrijf van... Bobby Axelrod.

Billions
© Showtime

Billions is losjes gebaseerd op een waargebeurde strijd van een openbaar aanklager uit New York. De financiële wereld waarin de serie zich afspeelt is niet eenvoudig te doorgronden. De makers hebben geen grote concessies gedaan aan de werkelijkheid en voor niet financieel onderlegde kijkers zijn bepaalde details misschien verwarrend. De serie drijft op de strijd tussen de financieel strateeg en de openbaar aanklager. Het is prachtig om te zien hoe de spanning tussen beide spelers wordt opgebouwd, terwijl ze, zeker in de eerste helft van dit seizoen, niet heel veel scènes met elkaar delen. Axelrod en Rhoades zijn geen eendimensionale karakters; beiden hebben fraaie en minder fraaie eigenschappen. Als kijker van de serie kun je voor beide personen sympathie opbrengen.

Billions
© Showtime

Billions is een goede serie en dat komt vooral door de twee hoofdrolspelers.

Billions is een goede serie en dat komt vooral door de twee hoofdrolspelers. De strijd tussen deze twee mannen met grote ego’s betekent dat ik steeds weer een volgend hoofdstuk in die strijd wilde bekijken. Damian Lewis kan als geen ander een charmant en menselijk persoon spelen, maar daarbij ook een geweldige dreiging uitstralen. De dialogen zijn vaak scherp en er zit ook de nodige humor in. Er is ook wel wat aan te merken op de serie. De wijze waarop de financiële wereld in beeld wordt gebracht is toch redelijk kritiekloos. Verder is het jammer dat de vrouwelijke bijrollen relatief klein zijn en ze nog niet erg uitgewerkt zijn. Toch is het voor mij een aanrader en vond ik het niet verbazingwekkend dat er inmiddels al een derde seizoen is besteld door Showtime. De DVD uitgave bevat een korte uitleg van drie minuten over het taalgebruik in de serie (Street Slang) en verder toelichtingen op de vier belangrijkste rollen en de locaties in New York, beiden van ruim 7 minuten. Tot slot zijn er nog twee korte filmpjes over de ambities en achtergronden van de belangrijkste personages.
Volg Billions
Admirals Fund
Admirals Fund