9
Eline Hermans geeft "Big Love - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Eline Hermans op 28 september 2014.
0
0

Big Love - Seizoen 1

Hoe beschrijf je een serie waar de belangrijkste onderwerpen gaan over het leven, familie en polygamie, zonder de serie af te doen als saai en oninteressant? De bedenkers van Big Love (Mark V. Olsen en Will Scheffer) hadden in het begin zelfs een verhitte discussie omdat één van hen dacht dat waarschijnlijk niemand naar de serie zou kijken. Het resultaat is echter een combinatie van nieuwe, innovatieve ideeën en goede trucs uit de oude doos.

De serie Big Love draait rond de familie Henrickson met Bill Henrickson (Bill Paxton) als pater familias. Hij is een hardwerkende zelfstandige en een diepgelovig mormoon. Het enige cruciale verschil is dat Bill niet één maar drie vrouwen heeft. Samen met zijn vrouwen Barbara (Jeanne Tripplehorn, Criminal Minds), Nicolette (Chloë Sevigny, Those Who Kill (US)) en Margene (Ginnifer Goodwin, Once Upon a Time) proberen zij hun polygamistische levensstijl angstvallig geheim te houden voor de buitenwereld. Aangezien polygamie, zoals in vele westerse landen, illegaal is in Amerika.

Alsof dat nog niet moeilijk genoeg is met zeven kinderen, moet Bill opvechten tegen Roman Grant, de profeet van de fundamentalistische mormoonse gemeenschap Juniper Creek. Bill probeert zijn banden uit het verleden met Juniper Creek en de manipulerende profeet te verbreken, maar dat is bijzonder moeilijk door de familiale banden die hem daaraan verbinden.

De beste manier om de hoogstaande kwaliteit van Big Love aan te tonen begint met het vernoemen van het televisienetwerk dat verantwoordelijk is voor de serie: HBO. Om het in hun eigen woorden te zeggen: it’s not TV, it’s HBO. 99% van de series waaraan HBO gelinkt is, staat garant voor kwaliteit en pure entertainment. Bij Big Love is dit ook niet anders.

De serie focust zich niet op polygamie, maar op het leven en diens moeilijke obstakels. Polygamie is enkel het verfrissende jasje waarin de serie is gewikkeld. Het geeft Big Love een extra dimensie en zorgt dat de nieuwsgierigheid van de kijkers wordt geprikkeld. We worden immers ondergedompeld in een wereld waar zo weinig van is geweten. De makers hebben hun uiterste best gedaan om een objectieve visie te geven van de polygamistische gemeenschap, door een driejarig onderzoek dat vooraf ging aan het maken van de show.

Niet enkel het fantastische schrijfwerk, maar ook de puike acteerprestaties doen deze serie uitblinken. Vele talentvolle mensen hebben hun naam gelinkt aan Big Love. De enige echte Tom Hanks was de producer voor deze show en een massa bekende acteurs en actrices hebben meegewerkt aan deze serie. Het vele talent en de jarenlange ervaring van de cast zorgen ervoor dat Big Love vijf seizoenen lang de kijker kan boeien. De enige tip die ik jullie kan geven is gebaseerd op een citaat uit de serie:

“We step out of the shadows and demand our time in the sun.”

Geef Big Love een kans. Deze dramaserie is werkelijk een pareltje van HBO. Ook al zit het misschien een beetje in een vergetelheidshoekje, de serie verdient op z’n minst een kans. Zelf heb ik hetzelfde gedaan. Zonder al te veel verwachtingen en een hoop nieuwsgierigheid ben ik begonnen met de eerste aflevering. Vijf seizoenen later heeft Big Love een plekje verovert in mijn hart.
Volg Big Love
Where Men and Mountains Meet
Where Men and Mountains Meet