8
Liesbeth de Raaf geeft "Big Little Lies - Complete serie" een 8.
Geschreven door Liesbeth de Raaf op 2 juli 2021.
3
0

Big Little Lies - Complete serie

Een aantal vrouwen worden vriendinnen doordat hun kinderen naar dezelfde school gaan. In het eerste seizoen gaat er al snel een beschuldiging van geweld tussen de kinderen rond, een beschuldiging die als een rode lijn door de rest van de serie heen loopt.

De serie Big Little Lies bevat twee seizoenen, waarna het is beëindigd. Het einde en het begin lopen door elkaar heen, dit komt omdat het verhaal verteld wordt vanuit meerdere kanten. De eerste keer dat ik de serie via HBO keek, ben ik niet verder gekomen dan de eerste paar afleveringen. Niet dat ik er niks aan vond, er waren genoeg bekende acteurs en actrices en ik vond het wel leuk hoe het gebracht werd. Toch hield het de eerste keer niet genoeg mijn aandacht vast, waarschijnlijk keek ik gewoon net wat teveel series in die tijd.

None of us really see things as they are, we see things as we are.

Perry Wright (Alexander Skarsgård, True Blood) is getrouwd met Celeste (Nicole Kidman, Bangkok Hilton). Celeste is al jaren bevriend met Madeline Mackenzie (Reese Witherspoon, Little Fires Everywhere). Madeline is getrouwd met Ed Mackenzie (Adam Scott, Ghosted), zij neemt graag de leiding op zich. Jane Chapman (Shailene Woodley, The Secret Life of the American Teenager) voegt zich als nieuweling bij de vriendinnen. Wanneer Jane’s zoon Ziggy Chapman (Iain Armitage, Young Sheldon) wordt beschuldigd van geweld tegen een andere leerling staan Madeline en Celeste meteen achter Jane, dit schept dan ook des te meer een band tussen de drie. Waar de huwelijken in eerste instantie vrij gelukkig overkomen, leren we al snel dat dit pure schijn is. Ieder huisje heeft zo zijn kruisje. De serie werkt naar een ultieme climax toe, waarna blijkt dat de dames nog meer met elkaar gemeen hebben. Jane komt goed op mij over als de vreemde eend in de bijt, die toch wordt opgenomen in de vriendenkring. Althans, Jane voelt het voornamelijk zelf zo, een mooie boodschap dat het idee om ergens niet bij te horen soms ook alleen in iemands eigen hoofd kan bestaan.

[image-181494]

Het eerste seizoen is mijn favoriet, gezien het tweede seizoen een heel andere sfeer heeft. Het voordeel daarvan is dat je niet telkens naar hetzelfde zit te kijken en het tweede seizoen wel degelijk een toevoeging aan het geheel is. We ontmoeten in het tweede seizoen de moeder van Perry, Mary Louise Wright (Meryl Streep, Holocaust), waardoor je meer gaat begrijpen van het gedrag van Perry, zonder dat gedrag goed te spreken. Perry is namelijk niet altijd de lieve man, die hij pretendeert te zijn. Het is iets dat Celeste heel lang voor veel mensen geheim weet te houden, zelfs voor haar beste vriendin Madeline. Er is nog hoop geweest op een derde seizoen voor Big Little Lies, maar het verhaal is eigenlijk wel verteld en er zijn geen losse eindjes. Hiermee doorgaan zou snel tot herkauwen van het verhaal leiden, wat de serie geen goed zou doen. Tenzij ze natuurlijk iets heel nieuws bedenken, je weet het nooit. Ik kan niks bedenken wat ik nog meer zou willen zien, behalve dan de verzameling van acteurs.
Volg Big Little Lies
I Want to Know
I Want to Know