Hessel Hoekstra geeft "Beyond Paradise - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 10 april 2023.
2
0

Beyond Paradise - Seizoen 1

Beyond Paradise is een aangename spin-off van Death In Paradise. Het vertoont veel gelijkenissen met de moederserie, maar geeft hier op een goede manier een eigen draai aan.

Beyond Paradise is een voorbeeld van een geslaagde spin-off. Het lijkt genoeg op moederserie Death In Paradise voor liefhebbers die meer van hetzelfde willen. Toch onderscheidt het zich op genoeg punten om ook mensen die iets anders willen te kunnen bekoren. In Beyond Paradise zien we hoe Detective Inspector Humphrey Goodman (Kris Marshall, Sanditon), die een paar seizoenen de hoofdrol In Death In Paradise had, samen met zijn verloofde Martha (Sally Bretton, Not Going Out) naar het Zuid-Engelse kustplaatsje Shipton-Abbot verhuist. Terwijl zij een nieuw restaurant probeert te openen, leidt hij het plaatselijke politieteam.

De misdaad die elke aflevering wordt opgelost, is amusant, maar meer dan dat ook niet

Er is een reden dat dit Beyond Paradise heet en niet Death In Paradise. Het aantal moorden in Shipton-Abbot is laag vergeleken met het eiland Saint-Marie. Behalve met moordonderzoek (welgeteld één dit seizoen) houdt Humphrey zich ook bezig met gestolen schilderijen, brandstichtingen en ontvoeringen. Uiteraard zijn de motieven voor de misdaden een beetje voorspelbaar, maar dat doet niet af aan de lol. Hoewel er daardoor minder op het spel lijkt te staan, stoort het niet. Het past wel bij het soms wat lome tempo dat de serie heeft.

Ook wordt de focus wat meer gelegd op de persoonlijke levens van Humphrey, Martha en hun omgeving. Zo hebben Humphrey en Martha allebei een kinderwens, maar het pad naar gezinsuitbreiding kent de nodige obstakels. Ook het feit dat Martha’s nieuwe zakenpartner een oude jeugdliefde is, zorgt voor genoeg spanning en drama. Ondanks dat wordt de serie wel luchtig gehouden met behulp van humoristische momenten. Waar deze humor in de eerste aflevering op een nogal irritante manier overheerste, weten de makers in de rest van het seizoen meer balans te vinden.

Beyond Paradise is heerlijk sfeervol

Wie denkt dat de serie niet sfeervol is omdat het niet meer op een tropisch eiland plaatsvindt, heeft het mis. De regio Devonshire wordt op een vrolijke en kleurrijke manier getoond en staat in schril contrast met het druilerige en grauwe Engeland dat we uit zoveel andere detectiveseries kennen. Ook de muziek die voorbijkomt is heerlijk. De intro wordt verzorgd door de band Bellowhead en tussendoor komt er muziek van onder meer Nathan Evans en Johnny Flynn voorbij, en dat is altijd genieten.

Beyond Paradise is prima los te zien van de moederserie en daarmee laat de serie zien dat het prima op eigen benen kan staan. Ook als je Death In Paradise niet gezien hebt, is deze serie prima te volgen. Uiteraard heeft de serie de nodige knipogen naar de gebeurtenissen in Death In Paradise, en in de seizoensfinale zorgt dat voor een aangename verrassing.

Beyond Paradise biedt al het leuke dat Death In Paradise ook biedt, maar weet prima op eigen benen te staan. Afgezien van af en toe een kleine verwijzing is deze serie ook prima los te zien van de moederserie. Van een serie als deze weet je precies wat je kan verwachten en dat is helemaal prima. De BBC heeft inmiddels een kerstspecial en een tweede seizoen aangekondigd, en dat is meer dan terecht!
Volg Beyond Paradise
Episode 1
Episode 1