9
Thomas ten Veldhuijs geeft "Better Call Saul - Seizoen 5" een 9.
Geschreven door Thomas ten Veldhuijs op 12 Mei 2020.
6
0

Better Call Saul - Seizoen 5

Better Call Saul is een spin-off en een prequel van (en in zeer beperkte mate een vervolg op) de serie Breaking Bad, een serie die door velen wordt beschouwd als één van de beste series ooit gemaakt. Het is daardoor des te indrukwekkend dat Better Call Saul vaak ook wordt aangemerkt als een van de betere series van dit moment. Zowel Breaking Bad als Better Call Saul behoren ook zeker tot mijn favoriete series. Better Call Saul ademt Breaking Bad, maar weet toch ook een eigen identiteit te creëren. Dit komt mede door de uitstekende acteerprestaties van de cast, maar ook omdat de serie een eigen route neemt, los van Breaking Bad.

The Guardian:

In Better Call Saul staat de excentrieke advocaat Jimmy McGill (Bob Odenkirk, o.a. bekend van How I Met Your Mother) centraal, die in het begin van Breaking Bad werd geïntroduceerd als de corrupte advocaat Saul Goodman. Better Call Saul gaat over hoe Jimmy langzaam aan verandert in Saul, maar biedt ook veel achtergrondinformatie over andere Breaking Bad personages zoals de koelbloedige drughandelaar Gus Fring (Giancarlo Esposito, o.a. bekend van The Get Down), de criminele familie Salamanca en Mike (Jonathan Banks, o.a. bekend van Community).

Better Call Saul
© AMC

Het begin van het vijfde seizoen is het moment waarin Jimmy definitief evolueert in Saul Goodman. Los van het feit dat hij zijn naam laat veranderen, is zijn moreel kompas steeds verder te zoeken. Hij blijft met ideeën komen om rechtszaken te winnen die op de grens (soms ook over de grens) van het toelaatbare liggen. De markt waar Saul zich op gaat focussen is die van de kleine criminelen. Daarnaast raakt hij in dit seizoen nog meer betrokken bij de drugshandel rondom Alburquerque, New Mexico. De overgang van Better Call Saul naar Breaking Bad wordt daardoor steeds meer zichtbaar.

Naast Saul maken ook zijn vriendin Kim Wexler (Rhea Seehorn, o.a. bekend van Veep) en klusjesman Mike belangrijke ontwikkelingen door. Mike lijkt steeds meer te wennen aan de rol van klusjesman voor de onderwereld en Kim die voorheen als moreel kompas voor Saul diende, lijkt steeds meer te wennen aan het oprekken van grenzen. De geleidelijke ontwikkelingen van deze personages is al sinds het eerste seizoen ingezet, maar is op een zeer geloofwaardige manier opgebouwd waardoor de kijker sympathie voor hen blijft houden.

Ondanks dat Better Call Saul als losstaande serie prima te zien is, is het aan te raden (voor degenen die dat nog niet hebben gedaan) om Breaking Bad eerst (af) te kijken. Aangezien seizoen zes naar alle waarschijnlijkheid het laatste seizoen zal zijn van Better Call Saul, worden de verwijzingen naar (gebeurtenissen en personages uit) Breaking Bad frequenter. Veel kracht van seizoen vijf zit ook in dergelijke verwijzingen. Er zitten bijvoorbeeld leuke gastrollen van bekende personages in en de vete tussen de familie Salamanca en Gus Fring wordt een stuk verder uitgediept.

Het is onvermijdelijk om Better Call Saul te vergelijken met Breaking Bad. Veel personages komen namelijk overeen, het speelt zich af in dezelfde regio en de cinematografische overeenkomsten zijn niet te missen. Better Call Saul is over het algemeen wel iets langzamer dan Breaking Bad, maar het vijfde seizoen zit naar mijn idee al wel in een stuk hogere versnelling. Het is duidelijk te merken dat ze aan het opbouwen zijn naar een grote climax. Nu is het afwachten of het zesde (en waarschijnlijk laatste) seizoen die ook gaat leveren. Ik heb in ieder geval goede hoop. Voor mij was het vijfde seizoen in ieder geval de bevestiging dat Better Call Saul voor een lange tijd tot één van de beste series zal behoren.

Op basis van het bovenstaande krijgt Better Call Saul een welverdiende 9.
Volg Better Call Saul
Saul Gone