9
Jelle van de Steeg geeft "Better Call Saul - Eerste twee afleveringen" een 9.
Geschreven door Jelle van de Steeg op 25 februari 2015.
1
0

Better Call Saul - Eerste twee afleveringen

Voor mij voelde het een beetje als thuiskomen als Breaking Bad-fan. Want yes mensen, het sfeertje dat Breaking Bad altijd had voel ik terug bij Better Call Saul. Waar het eerste seizoen van Breaking Bad door niet iedereen geweldig werd bevonden zal dat bij Better Call Saul anders zijn verwacht ik. De eerste twee afleveringen begonnen namelijk meesterlijk. Het is natuurlijk al heerlijk om Saul (Bob Odenkirk, Breaking Bad) weer te zien en te horen. Beter is zelfs dat we hem het meest van allemaal horen. Odenkirk doet gewoon hetzelfde als wat hij al in Breaking Bad deed: een geweldige rol neerzetten als Saul Goodman.

We zien een onzekere Saul Goodman, die dan nog Jimmy McGill heet. Het wilt niet vlotten als advocaat en hij krijgt niet veel grote zaken aangeboden. Zijn kantoortje ligt achterin een Aziatische massagesalon. Met de nadruk op ‘tje’. Er staat een bureau met 3 stoelen en een bank en meer past er dan ook niet in. Hier komt dan ook direct de onhandigheid van Jimmy McGill naar boven. De deur gaat niet goed open en hij kan maar net achter zijn bureau zitten. Ook zijn auto is niet het beste van het beste en hiermee komt zijn onhandigheid nog verder naar boven. In de eerste aflevering probeert hij met twee skaters geld af te troggelen van een rijke vrouw die hij voorheen bijna als klant had gehad. Dit levert een paar hilarische momenten op maar die hilariteit wordt al snel opgevolgd door drama in de tweede aflevering.

Zelf was ik bang dat het een serie zou worden met ‘case of the week’ afleveringen maar daar lijkt het gelukkig niet op. Voor de oplettende kijker is het ook al snel duidelijk dat het eerste seizoen zich rond 2001 afspeelt en dat geeft de serie nog een leuke extra sfeer. De vraag of je Breaking Bad moet hebben gezien om Better Call Saul te kunnen kijken zie ik op social media veel voorbij komen. Ik zeg van wel, dit omdat je sommige dingen die gebeuren in vooral de eerste aflevering dan sneller zult begrijpen. En natuurlijk gewoon omdat Breaking Bad geweldig is.
Volg Better Call Saul
Saul Gone
Saul Gone