6
Leoni Jansen geeft "Betrayal - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Leoni Jansen op 7 Oktober 2013.
0
0

Betrayal - Eerste aflevering

Een remake van een Nederlandse serie op de Amerikaanse tv. Om eerlijk te zijn waren mijn verwachtingen niet erg hoog gespannen. Is de serie in de veramerikaniseerde versie nog wel zo spannend? Werkt het officier van justitie versus de advocaat van een vastgoedmagnaat ook in een land waar dat niet zo in de media is geweest? En heb ik niet constant het idee dat ik naar een herhaling zit te kijken?

De serie speelt zich af in Chicago. Fotografe Sara (Hannah Ware, Boss) begint een relatie met advocaat Jack (Stuart Townsend). Zij is getrouwd met Drew (Chris Johnson), officier van Justitie, hij is getrouwd met Elaine (Wendy Moniz, Damages). Jack is opgevoed door de familie Karsten/McAllister en werkt in het familie vastgoedbedrijf. Tijdens de eerste aflevering zie je de start van de affaire tussen Sara en Jack, maar wat het daarnaast allemaal nog ingewikkelder maakt is het onder verdachte omstandigheden overlijden van oom Lou. Hij had ruzie met Thatcher Karsten, hoofd van het familiebedrijf (James Cromwell, American Horror Story), en is voor het laatst gezien met T.J. Kartsen (Henry Thomas), de zoon van Thatcher die geestelijk niet helemaal in orde is. T.J. is een verdachte in de moord op oom Lou en de officier in die zaak is.., jawel Drew.

Compleet hetzelfde verhaal dus als Overspel. En, helaas voor deze serie, heb ik inderdaad de hele aflevering het idee gehad dat het een herhaling was. Veel “O ja” momenten, en “maar dat zat toch zo en zo”. Eigenlijk is het niet eerlijk natuurlijk om deze serie met Overspel te vergelijken, maar doordat het zo exact gekopieerd is heb je, ondanks de andere locatie en acteurs, toch veel déjà vu momenten. Waar in de Nederlandse versie Pepijn als officier toch een beetje als sulletje word neergezet ten opzichte van de charismatische advocaat Willem. Is dat, voor mij persoonlijk, in deze versie zelfs een beetje andersom.

In Overspel kun je vanaf de eerste seconde de spanning tussen Willem en Iris bijna aanraken, in Betrayal vind ik het wat minder duidelijk aanwezig. De serie doet haar best om in het rijtje te komen van Revenge en Damages (vooral door de openingsscène) maar voor mij komt het bij lange na niet in de buurt van die top series. De kans is dan ook klein dat ik na deze eerste aflevering ook de rest van het seizoen ga kijken. Zeker omdat 26 oktober seizoen 2 van Overspel eindelijk begint. De series door elkaar kijken lijkt me helemaal vreemd. De serie is zeker niet slecht en als dit een originele serie was dan was ik vast ingestapt. Maar voor nu, nee. Ik kijk uit naar Overspel seizoen 2 en laat Betrayal aan mij voorbij gaan.
Volg Betrayal
... A Better Place
... A Better Place