5
Helgoned geeft "Berlin Station - Eerste aflevering" een 5.
Geschreven door Helgoned op 29 december 2016.
0
0

Berlin Station - Eerste aflevering

Er zijn overheidsgeheimen gelekt en de gegevens van diverse agenten van de Amerikaanse geheime dienst dreigen openbaar te worden gemaakt. Een mysterieuze hacker genaamd Thomas Shaw heeft waarschijnlijk samen met iemand binnen de CIA de gegevens gestolen. Het spoor leidt naar Berlijn en CIA analist Daniel Miller (Richard Armitage, bekend van de film The Hobbit) wordt naar Duitsland gestuurd. Daniel Miller wordt overgeplaatst en moet er in het geheim achter komen waar het lek zit bij het kantoor van de CIA in Berlijn. Daar krijgt hij vooral te maken met de hoogste baas, Steven Frost (Richard Jenkins, The Visitor), zijn plaatsvervanger, Robert Kirsch (Leland Orser ER), agent Hector DeJean (Rhys Ifans, Elementary), en Valerie Edwards (Michelle Forbes, True Blood), hoofd interne zaken.

Berlin Station
© MGM+

De eerste aflevering heeft als titel Station to Station en begint met beelden van Daniel Miller, waar hij in het oerwoud van Panama een interessant pakketje bemachtigt. Daarna verplaatst de actie zich al snel naar twee maanden later, naar Berlijn, waar hij verschillende personages tegenkomt. Daniel Miller is opgegroeid in Berlijn, maar is in zijn jeugd al naar de Verenigde Staten verhuisd. Dit betekent dat hij gemengde gevoelens heeft over de stad en de verschillende plekken die hij bezoekt. De beelden van de stad zijn mooi geschoten, daarbij komen de sfeer en de gebouwen mooi tot hun recht. Gedurende deze aflevering wordt het steeds duidelijker dat elk personage het nodige te verbergen heeft. Zo heeft de getrouwde CIA chef Frost een verhouding met zijn secretaresse en agent Hector DeJean heeft een wel heel intieme band met een belangrijke informant.

[image-74378]

Het eerste seizoen zal tien afleveringen gaan bestrijken. Als de serie het tempo van de eerste aflevering blijft volgen, dan wordt het een lange zit.

Het eerste seizoen zal tien afleveringen gaan bestrijken. Als de serie het tempo van de eerste aflevering blijft volgen, dan wordt het een lange zit. Het is al snel duidelijk dat de makers niet gaan voor de actie, maar voor de mysterie. Er is veel gepraat, ontmoetingen tussen mannen in lange regenjassen en bewust vaag gehouden ontwikkelingen. Enige spanning heb ik niet ontdekt in deze eerste aflevering. Daarbij helpt het ook niet dat Richard Armitage niet overtuigend is als hoofdrolspeler. CIA analist Daniel Miller blijft een kleurloos figuur, waarvoor ik weinig sympathie kon opbrengen. Bij het lezen van het uitgangspunt van de serie moest ik overigens meteen aan het vijfde seizoen van Homeland denken. Het vijfde seizoen begon met dezelfde verhaallijn en speelde zich ook grotendeels in Berlijn af. In de vergelijking met Homeland verliest Berlin Station helaas voor mij op alle punten.

Naast Richard Armitage kunnen de andere acteurs ook weinig energie op het scherm overbrengen. Rhys Ifans is heel erg ingetogen en tam. Alleen Richard Jenkins vond ik zeer geloofwaardig als ervaren chef die hevig twijfelt richting het einde van zijn carrière. Er zijn ook positieve zaken te melden over de serie. De spanning tussen de Amerikaanse CIA en de Duitse geheime dienst wordt op een originele manier belicht. De locaties zijn fraai geschoten; vooral interessant voor kijkers die de stad zelf eens hebben bezocht. De muziek is goed gekozen en ook het beginthema van David Bowie I’m Afraid of Americans is een voltreffer. De eigenaar van de serie, betaalzender Epix, heeft de serie inmiddels al beloond met de bestelling van een tweede seizoen.
Volg Berlin Station
Book of the Fallen
Book of the Fallen