8
anonymous geeft "Being Human - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door anonymous op 13 juni 2014.
1
0

Being Human - Seizoen 1

Spoken, vampiers en weerwolven komen wel vaker voorbij op het witte doek, maar het is niet vaak dat ze ook allemaal huisgenoten zijn. In Being Human zijn ze dat echter wel. De BBC Three serie, die zich afspeelt in Bristol, heeft een gotische sfeer waar deze bovennatuurlijke wezens helemaal in thuishoren en voelt tegelijkertijd levensecht aan. Being Human is een aanrader voor iedereen die van het fantasy genre houdt en de serie combineert traditionele elementen met originele ideeën in de uitbeelding van deze bovennatuurlijke wezens.

Being Human gaat over vampier Mitchell (Aidan Turner, The Hobbit) en weerwolf George (Russell Tovey, Him & Her, Sherlock) die hun intrek nemen in een huis in Bristol, waar spook Annie (Lenora Crichlow, Back in the Game) nog blijkt rond te hangen. Ieder personage heeft zijn eigen problemen. Zo heeft George moeite om zijn weerwolvenbestaan met zijn gewone mensenleven te combineren, moet Annie erachter zien te komen waarom ze nog rondspookt op aarde, en heeft Mitchell al zijn wilskracht nodig om van het bloed af te blijven. Hoewel de drie compleet verschillend zijn, worden ze verbonden door hun behoefte om een zo normaal en menselijk mogelijk leven te leiden.

Naast de persoonlijke problemen, is er ook nog een groter kwaad waar de drie tegen moeten vechten, wat voor de nodige spanning zorgt. Hoewel Mitchell zich heeft afgekeerd van de vampiers, zijn zij niet bereid hem los te laten en doen ze er alles aan hem te betrekken bij hun plan om de wereld te veroveren. De spanning in de serie wordt goed opgevoerd door beetje bij beetje de plannen van de vampiers door te laten schemeren en steeds meer hun duistere kant te belichten. Onder leiding van hoofdvampier Herrick (Jason Watkins, W1A, Trollied), weten ze niet alleen de drie hoofdpersonages, maar ook de kijker de stuipen op het lijf te jagen.

Aidan Turner, Russell Tovey en Lenora Crichlow zijn perfect gecast als respectievelijk Mitchell, George en Annie en vormen een goed team op het scherm. De interactie tussen de acteurs is heel sterk en ze slagen er allemaal in om ook de menselijke kanten van hun personages overtuigend neer te zetten. Niet alleen dat, ook de komische scènes zijn geen probleem voor deze acteurs. Hoewel de opzet van het verhaal wat duister is, zijn er ontzettend veel komische momenten in deze serie, waar je als kijker oprecht hardop van moet lachen. Persoonlijk moest ik vooral ontzettend lachen om Russell Tovey als George; het is niet normaal hoe hoog zijn stem kan zijn.

De combinatie van spanning en humor is waar Being Human in uitblinkt. Zo worden de wat duistere scènes, waarin de vampiers bijvoorbeeld met hun duistere zaken bezig zijn, perfect afgewisseld met scènes waarin de drie huisgenoten op de bank op hilarische wijze hun meer banale problemen zoals liefdesperikelen bespreken. De wat lichtere scènes waren mijn favoriet en in deze scènes vorm je een band met de personages, maar door de duistere scènes blijft de vaart goed in het verhaal zitten en raak je meer geïnvesteerd in het verhaal.

Being Human heeft van alles te bieden en zal fans van fantasy series zeker aanspreken. De serie is al iets ouder (uit 2007) en met de enorme ontwikkelingen in technologie, is dat ook enigszins te zien. De weerwolventransformatie van George ziet er ietwat gedateerd uit. Afgezien van de transformatie zijn er echter niet veel CGI momenten in de serie, dus dit is een vrij onbenullig minpuntje. De serie wordt echt voortgedreven door de personages en het goedgeschreven verhaal, tijdloze elementen die altijd kwalitatief goed zullen blijven. Houd je dus van bovennatuurlijke elementen in je series met een goede dosis humor, dan moet je deze serie absoluut een kans geven.
Volg Being Human
The Last Broadcast
The Last Broadcast