6.5
Natasha Slagter geeft "Beecham House - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Natasha Slagter op 23 november 2019.
0
0

Beecham House - Seizoen 1

Op mijn programma’s die je volgt-lijst stond al een tijdje Beecham House. Deze serie had ik een paar weken terug al eens aangevinkt. Miniseries vink ik vaak automatisch aan. Deze miniserie met zes afleveringen kan ik in een weekend wel afkijken. Niet precies wetende waar het over ging, drukte ik op de eerste aflevering waar direct het woord kostuumdrama verscheen. Nu moet ik bekennen dat dat een van mijn guilty pleasures is. Enkel dit keer is het een Brits-Indisch kostuumdrama.

De openingsscène begint al direct met actie. Een man op een paard is getuige van een beroving en schiet te hulp. Net nadat hij zich heeft kunnen voorstellen als John Beecham, wordt hij zelf getroffen door een kogel. Na de begintune met muziek, die we nog vaak gaan horen, gaat de aflevering verder maar dan met een sprong van drie jaar later. Daar zien we Indiase bediendes zich in Delhi opmaken voor de komst van hun nieuwe meester. Niet veel later zien we John Beecham (gespeeld door Tom Bateman, Da Vinci’s Demons) samen met het kindermeisje Chanchal en een mysterieuze baby, het kind van John. De baby is duidelijk ‘niet compleet Europees’ volgens de bediendes. Onduidelijk is wie of waar de moeder van de baby is. Op zich een leuk begin van de serie.

[image-128090]

Voordat je een mening vormt met betrekking tot al die bediendes, is het goed te weten dat de serie zich afspeelt in het jaar 1795. India nog voordat de Britten aan de macht kwamen. Een feodale tijd met een Indiaas keizerrijk, maharadja’s en heel veel bediendes. De serie kreeg op andere fora nogal wat kritiek op dit aspect.

John is een voormalig luitenant van de Oost-Indische Compagnie in naam van het Britse rijk maar heeft zich afgekeerd en wil voor zichzelf beginnen in de handel. Zijn oude oorlogskameraad Samuel Parker werpt zich op als helper. Echter worden ze als snel tegengewerkt door de Franse generaal Castillion die niks ziet in de zakelijke intenties van John. Castillion is een Franse huursoldaat ten dienst van de keizer. Dit resulteert een paar keer in een gevecht wat bij mij nogal gespeeld overkomt, bijna lachwekkend. Daarnaast is de muziek met de typische tabla (Indian drum) nogal eentonig.

Niet lang nadat John zich geïnstalleerd heeft in het grote huis arriveert zijn moeder uit Engeland. Een voorname dame die moeilijkheden heeft om zich aan te passen in het verre India. Ze heeft een beoogd huwelijkspartner voor John meegenomen, Violet. De moeder wordt gespeeld door Lesley Nicol, bekend als de kokkin in Downton Abbey. Ik moet erg wennen aan haar karakter in de serie. Ze komt bij mij niet altijd geloofwaardig over, maar wellicht komt dat omdat ik haar gewend bent van haar rol uit Downton. Aan romantische partners überhaupt geen gebrek. Bij de buren van John werkt de gouvernante Margaret Osborne en de knappe zus van de baby’s moeder, Chandrika trekt ook nog in het grote huis. Samen met Violet dingen ze om de hand van John. In de vierde aflevering vertelt John zijn geheim waarbij veel duidelijk wordt.

Beecham House
© ITV

De serie is een mix van mooie plaatjes, muziek, vol kleur, goud, opium, olifanten en mooie gewaden. Ook al is de serie doorspekt met mooie beelden van India en is de serie prima te volgen, blijft de verhaallijn nogal mager. Het acteerwerk had hier en daar beter gekund. Al met al een leuk tussendoortje. In de laatste minuten van de serie wordt er nog een extra plot ingebracht waardoor je zou kunnen denken dat er een tweede seizoen komt. Of dat er komt is nog de vraag, maar hoeft voor mij niet. Het verhaal is voor mij wel klaar.
Volg Beecham House
Episode 6
Episode 6