Ron Schoonwater geeft "Follow The Money - Seizoen 3" een 8.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 19 Mei 2019.
0
0

Follow The Money - Seizoen 3

De interne strijd van de hoofdpersonages zorgt ervoor dat ook het derde seizoen van Follow The Money weer tot het beste behoort wat Scandinavië aan TV series heeft te bieden.

Toch wel verrassend dat er een derde seizoen is van de Deense serie Follow The Money (Bedrag). Het tweede seizoen zorgde voor een mooie afronding. Achteraf gezien zijn die twee seizoenen een eerste cyclus geweest. Het derde seizoen is namelijk van een compleet ander karakter. In plaats van economisch drama is dit seizoen vooral gericht op drugshandel.

Wel zijn er twee hoofdpersonages overgebleven die de onderlinge strijd aangaan. Het gaat om politieagent Alf Rybjerg (Thomas Hwan, Juleonsket) en de als kleine crimineel bekendstaande Nicky Rasmussen (Esben Smed, Lykke-Per).

Alf worstelt zichtbaar met de nasleep van het verleden. Zijn slaapgebrek speelt hem parten. In zijn zoektocht naar innerlijke zielenrust zoekt hij afleiding in een relatie met een getrouwde vrouw. Daarnaast is de verleiding van drugs voor hem te groot. Dit levert hem, naast de uitdagingen in zijn werk en met zijn collega's, de nodige spanningen op.

Nicky aan de andere kant heeft een slag gemaakt in Spanje. Zijn driejarig verblijf daar heeft hem geholpen om voor een drugsimperium te dealen in Denemarken. Nicky is uitgegroeid van naïeve kleine crimineel naar handige meneer die (dreigen met) geweld niet schuwt. Zijn netwerk in Denemarken zorgt voor een goede afzetmarkt. Daarnaast komt Nicky in contact met zijn eigen verleden. Hoewel hij eerst ontkent dat hij vader is wordt de rol van zijn zoon steeds sterker in zijn leven. Het laat Nicky keuzes maken die hij anders niet had gemaakt.

Bedrag
© DR1

De lijn tussen goed en fout is uiterst dun.

Derde belangrijke personage is de grijze bankmuis Anna Berg Hansen (Maria Rich, Banken: New Normal). Zij transformeert van gedweeë vrouw naar gewiekste financieel ondersteuner van criminelen. Waar haar man oorspronkelijk overwicht heeft op Anna verloopt de onderlinge strijd langzaamaan steeds meer in het voordeel van Anna. De oorspronkelijk onschuldige, ietwat sullige vrouw wordt steeds verder in het criminele circuit gezogen. Dit gaat zover dat zij en haar directe omgeving steeds meer in gevaar komen. Door haarzelf, maar ook door de criminelen waarmee ze werkt.

Follow The Money kiest wat betreft hoofdthema een andere insteek. Toch heeft ook dit seizoen alle kenmerken die eerdere seizoenen zo sterk maakten. De persoonlijke verhalen zijn intiem en kwetsbaar. De lijn tussen goed en fout is uiterst dun. Zo heeft elk karakter een positieve, maar ook negatieve kant. Het spel tussen de collega's van Alf en de strijd tussen de criminelen en Nicky zorgen voor meerdere lagen in het verhaal.

Hetzelfde geldt voor het verhaal rondom Anna. Ze blijft aan de ene kant naïef en onschuldig terwijl haar daden steeds extremer worden. De interne strijd van de hoofdpersonages zorgt ervoor dat ook het derde seizoen van Follow The Money weer tot het beste behoort wat Scandinavië aan TV series heeft te bieden.
Volg Bedrag
Episode 10
Episode 10