8
Ron Schoonwater geeft "Follow The Money - Seizoen 2 (DVD)" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 24 januari 2017.
1
0

Follow The Money - Seizoen 2 (DVD)

Lumière heeft de afgelopen jaren natuurlijk een goede naam opgebouwd als het gaat om Scandinavische drama en detective series. Denk aan The Bridge, The Killing, Arne Dahl, Beck, en Wallander. Follow The Money (Bedrag) is een van de relatief nieuwere aanwinsten. Seizoen 1 liet zien dat deze serie tot de top van het Scandinavische genre behoort. De kwaliteit en spanning van seizoen 2 van Follow The Money ligt zelfs nog iets hoger dan bij zijn voorganger. De conclusie is dan ook dat je deze serie gezien moet hebben als je van detectives en/of economisch drama houdt.

Bedrag
© DR1

Het verhaal start zo'n achttien maanden na seizoen 1. Juriste Claudia Moreno (Natalie Madueño, Swinger) wordt vrijgelaten uit de gevangenis. Ze probeert haar leven weer op te pakken, maar dit blijkt privé en met het vinden van werk niet zo makkelijk. Haar gedrevenheid om wraak te nemen op degene die haar in de gevangenis heeft doen belanden zorgt ervoor dat ze terecht komt bij de bank Absalon. Deze bank staat op het punt overgenomen te worden door de grootste bank van Denemarken: Nova Bank. De grote man aan de knoppen van dit spel is haar grootste vijand Knud Christensen (Waage Sandø, 1864).

Inspecteur Mads Justesen (Thomas Bo Larsen, Jagten) wordt benaderd door een, op het oog, verwarde man. Zijn bedrijf is volgens zijn zeggen financieel de nek omgedraaid door Nova Bank. Mads is oorspronkelijk niet van plan de zaak te onderzoeken. Door dramatische omstandigheden voelt hij toch de noodzaak om de zaak op te pakken. De eigenzinnige, halsstarrige en koppige Mads heeft het daarnaast ook thuis moeilijk. Zijn zieke vrouw blijkt ongepland zwanger en de kinderen vragen aandacht. Claudia en Mads staan voor de moeilijke keuze tussen privé en werk. Aangezien ze beide gedreven en gepassioneerde workaholics zijn wordt de keuze vanzelf gemaakt.

Deze serie behoort tot de top van het Scandinavische genre.

Centraal in het verhaal staat de overname van Absolon door Nova Bank en het politieke spel daarachter. Absolon wordt geleid door twee, van oorsprong idealistische, directeuren. Broer en zus Simon (David Dencik, De Fazantemoordenaars) en Amanda Absolonsen (Sonja Richter, Bron/ Broen – The Bridge). Simon is een wat teruggetrokken, rustig persoon. Amanda is de visie en gedreven kracht achter de onderneming. De introductie van Claudia en de dreiging van de overname van Absolon door Nova Bank laten zien dat beide gebreken hebben. De vraag is of zij hun ondergang kunnen voorkomen.

Knud Christensen houdt wel van vies spel en gebruikt daarvoor de slimme en keiharde 'de Zweed'. Deze koelbloedige moordenaar zorgt er met omkopen en agressief dwingende argumenten voor dat Christensen dat bereikt wat hij wil bereiken. 'De Zweed' wordt nu echter door fysiek ongemak gedwongen hulp te zoeken bij de jonge Nicky (Esben Smed Jensen). Nicky is in het eerste seizoen steeds verder in het criminele moeras gezakt. Door de verdere samenwerking met 'de Zweed' isoleert hij zich steeds meer van zijn jonge gezin en zijn beste vriend en mededirecteur van hun autogarage Bimse. De kracht van Nicky is dat hij onschuldig oogt en zich steeds lijkt te beseffen dat hij iets verkeerds doet. Aan de andere kant wordt hij echter steeds harder en brutaler in wat hij doet.

Bedrag
© DR1

De rode draad van dit seizoen is vergelijkbaar met het vorige seizoen. Een op het eerste oog idealistische organisatie wordt gecorrumpeerd door het grote geld. De gevolgen die dit heeft voor de verschillende personages wordt goed belicht. Niemand komt er ongeschonden uit. Ook niet privé. Door een keuze te maken voor een aantal hoofdpersonages blijft het verhaal overzichtelijk. Een minpuntje is dat Alf, de collega van Mads, daardoor wat onderbelicht blijft. Ander kritiekpuntje is dat er soms naar de wat makkelijke oplossing gezocht wordt. Zo wordt Mads tot twee keer toe gebeld met een urgente boodschap net voordat hij een belangrijke ontdekking had kunnen doen. Dit zijn echter kleinigheden op het grotere, spannende geheel. Het feit dat de verschillende personages met elkaar vervlochten raken, met vaak desastreuze gevolgen, is prima uitgewerkt. Seizoen 2 van Follow The Money is daarmee een prima vervolg en een perfecte afsluiter van deze serie.
Volg Bedrag
Episode 10
Episode 10