Ron Schoonwater geeft "Becoming Elizabeth - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 21 september 2022.
4
0

Becoming Elizabeth - Seizoen 1

Becoming Elizabeth is een verrassend sterk historisch (kostuum)drama.

Het verhaal van Elizabeth I van Engeland (1533 – 1603) mag nagenoeg bekend zijn. Over haar zijn zoveel boeken, films en televisieseries uitgebracht dat je haar niet gemist kan hebben. Vooral haar heroïsche strijd tegen de Spanjaarden heeft indruk gemaakt. Het is niet alleen de tijd van haar regeerperiode, maar ook van bekende zeehelden als Francis Drake en John Hawkins. Haar regeerperiode staat daarnaast bekend om de strijd tussen protestanten en katholieken. Die strijd begon door haar vader Hendrik VIII. Het was voor Hendrik eerder een politieke dan een religieus gemotiveerde keuze om afstand te nemen van het katholicisme. Het was een manier om afstand te kunnen doen van Hendrik VIII zijn eerste vrouw, Catharina van Aragon. Haar opvolger en de moeder van Elizabeth is niemand minder dan Anna Boleyn. Je kunt dus gerust spreken van een turbulente tijd waar Elizabeth in opgroeit.

De politiek wordt niet vergeten, maar de persoonlijke verhalen staan steeds centraal.

Waar Becoming Elizabeth slim op inspeelt is het feit dat de jeugd van Elizabeth nauwelijks aandacht gehad heeft. Als het al voorbij komt in een televisieserie of film dan gaat het meestal om een introductie op hoofdlijnen. In acht afleveringen krijgt de periode direct na de dood van Hendrik VIII nu meer diepgang. De troonopvolging van de zeer jonge Edward VI (een uitstekende rol van Olliver Zetterström, War of the Worlds) zorgt voor een ongekende machtsstrijd. Iedereen rond de koninklijke hofhouding wil die jonge koning van persoonlijk advies voorzien. Natuurlijk met het eigen gewin voor ogen. In dat politieke steekspel groeit de dan veertienjarige Elizabeth (Alicia von Rittberg, Charité) op.

Becoming Elizabeth
© Starz

Elizabeth wordt een speelbal van haar stiefmoeder Catharine Parr (Jessica Raine, Call the Midwife) en vrouwenverslinder Thomas Seymour (Tom Cullen, Knightfall). Aan de andere kant staat haar katholieke stiefzuster Mary Tudor (Romola Garai, The Hour). Door alle machtsspelletjes staan niet alleen de familiebanden onder druk, maar wordt Elizabeth regelmatig bedreigd in haar bestaan. Jong als ze is valt Elizabeth voor romantiek. Ze neemt daarin pijnlijke en bijna desastreuze beslissingen. Aan de andere kant wordt ze door alle lessen langzaamaan steeds wijzer als het gaat om het beheersen van politieke overlevingsstrategieën. Het naïeve meisje toont naarmate de afleveringen vorderen de eerste sporen van wie ze later zal worden.

Becoming Elizabeth laat een zeer woelige periode zien. Het is een tijd van manipulatie, ondoorzichtige politiek en een constante machtsstrijd. Tussen dat geweld groeien kinderen op die door hun afkomst er middenin zitten. De grens tussen gebruik en misbruik is flinterdun. De televisieserie weet dit goed te vangen zonder dat het ten koste gaat van de toegankelijkheid. De serie is namelijk te zien als een historisch tijdsbeeld, maar ook als een intrigerend kostuumdrama. De politiek wordt niet vergeten, maar de persoonlijke verhalen staan steeds centraal. Dat zorgt ervoor dat de serie nergens te zwaar aanvoelt en constant goed te volgen is.

Waar Becoming Elizabeth slim op inspeelt is het feit dat de jeugd van Elizabeth nauwelijks aandacht gehad heeft.

Minpunten zijn er natuurlijk ook. De jonge kinderen worden duidelijk gespeeld door oudere acteurs. Kan eigenlijk niet anders gezien de zeer jonge leeftijd van vooral Edward en Elizabeth. Als je ziet wat hen allemaal overkomt in die tijd zou het wel heel traumatisch zijn om daar zeer jonge acteurs voor te gebruiken. Verder ziet het er allemaal schitterend uit. Mooie kostuums en indrukwekkende ruimtes, huizen en paleizen. Het mag duidelijk zijn dat het er in die tijd heel wat minder comfortabel aan toe ging. Dat zorgde er eveneens voor dat de mensen getekend werden door de ontberingen. Met al die mooie acteurs in beeld zou je dat bijna vergeten. Het is echter kritiek die voor elk historisch drama te gebruiken is. Daar wil ik Becoming Elizabeth niet op afrekenen. Wel op het uitstekende acteerwerk en de kunst van het toegankelijk vertellen van een zeer complex verhaal. Daarvoor alle hulde. Het is dan ook niet voor niets dat Becoming Elizabeth hoge punten scoort.
Volg Becoming Elizabeth
To Death We Must Stoop
To Death We Must Stoop