Helgoned geeft "Beck - Seizoen 8 (DVD)" een 7.
Geschreven door Helgoned op 5 Mei 2022.
3
0

Beck - Seizoen 8 (DVD)

Succesvolle televisieserie rond Sjöwall en Wahlöö’s personage Beck kent ondanks personele wisselingen een goed seizoen.

Het echtpaar Maj Sjöwall en Per Wahlöö schreef in de jaren zeventig tien boeken over de Zweedse rechercheur Martin Beck (Peter Haber, Zonen). Deze tien boeken zijn diverse keren verfilmd en tot televisieseries verwerkt. In de meest recente televisieserie is de inhoud van de boeken losgelaten, de maatschappijkritische toon verlaagd en wordt vertrouwd op gedegen detectiveverhalen. De serie speelt zich af rond Stockholm en loopt al vanaf 1997. Dit seizoen uit 2020 bestaat weer uit vier afleveringen van anderhalf uur.

Beck
© TV 4

In de eerste aflevering (Undercover) verlaat één van de agenten het team en ontmoeten we een nieuw lid, agent Josef Eriksson (Martin Wallström, Mr. Robot) met een op het eerste oog onbesuisd en opvliegend karakter. Teamleider Alexandra Beijer (Jennie Silfverhjelm, Äkta Människor) heeft haar handen vol aan het managen van de misdaad, haar privéleven en haar baas Klas Fredén (Jonas Karlsson, Sthlm Rekviem), die zich zoals altijd als een ware intrigant in alle ontwikkelingen mengt. Deze keer draait het om een drugszaak, waarin alles toch anders ligt dan eerst gedacht.

Beck
© TV 4

De tweede aflevering Utom rimligt Tvivel, vond ik de beste van de vier.

De tweede aflevering (Utom rimligt Tvivel) vond ik de beste van de vier. Daarin vindt het team bij een routinecontrole een dode baby in de kofferbak van een auto. Tot overmaat van ramp werpt Josef Eriksson de verdachte uit het raam nadat deze zijn collega Oskar Bergman (Måns Nathanaelson, Äkta Människor) bedreigde. We worden als kijker meerdere keren op het verkeerde been gezet en het plot zit echt sterk in elkaar. In de derde aflevering (Döden i Samarra) wordt een Nobelprijswinnaar vermoord en ontmoet Alexandra Beijer een oude bekende. Dan komen we ook te weten welke last uit haar verleden zij meedraagt.

In de slotaflevering Den förlorade sonen speelt Beck weer een prominente rol als het lichaam van een al vijf jaar vermiste jongeman wordt gevonden in een bos. Het blijkt een oude zaak van hem te zijn, waarvan het dossier veel dunner is dan verwacht. De aflevering eindigt met een grote cliffhanger. Daarmee wordt een goed seizoen afgesloten, met interessante verhalen, veel persoonlijke ontwikkelingen en een mooie sfeer. Minder humor dan in vorige seizoenen, maar gelukkig is er nog altijd de bekende eindscène van elke aflevering waarin buurman Grannen (Ingmar Hirdwall, Millennium) samen met Beck op hun balkonnetjes met een glas traditiegetrouw de dag afsluiten.

Deze dvd-uitgave heet dan wel Volume 8, maar is officieel het zevende seizoen van de serie. De beeldkwaliteit is prima en de ondertiteling is dat ook. Er zijn alleen Nederlandse ondertitels beschikbaar en de dvd bevat verder alleen maar een generieke trailer voor andere Lumière-uitgaven. De eerste seizoenen zijn op Netflix te bekijken, maar voor latere seizoenen is het mooi dat ze ook op dvd worden uitgebracht. Het is alleen jammer dat het een kale uitgave is geworden.
Volg Beck
Deadlock
Deadlock