Ron Schoonwater geeft "Beck - Seizoen 8" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 30 Maart 2021.
2
0

Beck - Seizoen 8

Ook het achtste seizoen van Beck levert precies wat je van deze televisieserie verwacht.

De Zweedse televisieserie Beck is inmiddels alweer in haar achtste seizoen. Dit seizoen speelt Martin Beck (Peter Haber, Fiendens Fiende) een minder prominente rol. Wel wordt zijn persoonlijke situatie breed uitgemeten. Het seizoen eindigt op dat vlak met een erg grote cliffhanger.

De grootste rol in het politieonderzoek naar het oplossen van de misdaad is deze keer weggelegd voor Alexandra Beijer (Jennie Silfverhjelm, Solsidan). Alexandra haar verleden speelt in de loop van dit seizoen een steeds grotere rol. Wanneer ze door een onderzoek een oude bekende tegenkomt komt ze oog in oog te staan met een traumatische gebeurtenis uit het verleden. Haar liefdesleven wordt complex door een nieuwe politieagent die aansluit bij het team. Gevolg van de entree van deze nieuwe agent is dat een van de meest markante hoofdrolspelers van het podium lijkt te verdwijnen.

Beck
© TV 4

Het achtste seizoen bestaat uit vier delen. Elke aflevering duurt zoals we inmiddels gewend zijn van Beck anderhalf uur. In elke aflevering wordt een onderzoek afgerond, maar de rode draad blijft door het hele seizoen bestaan. Die rode draad zijn de teamleden die Beck ondersteunen en hun persoonlijke verhalen. Andere rode draad is de ontmoeting van Beck met Grannen (Ingvar Hirdwall, Millennium) de buurman van Beck op het einde van elke aflevering. Het levert normaal een tragikomisch einde op, maar deze keer overheerst de dramatiek. Gezien het onderwerp tijdens dit seizoen kan dit ook niet anders.

Dit seizoen volgt verder de bekende patronen die de trouwe volgers kennen van Beck. De eerste aflevering is wat betreft verhaal en spanning wat minder. De overige drie weten dit echter ruimschoots goed te maken. De bekende ingrediënten komen dan weer voorbij. Er is naast het oplossen van de misdaden ruimte voor het privéleven van de meeste hoofdpersonen. Naast Beck en Alexandra geldt dit zeker voor politieagent Josef Eriksson (Martin Walström, Mr. Robot) een van de nieuwelingen.

Beck is degelijk en vooral goed om even te ontsnappen aan de sleur van alledag.

Beck kopieert ook dit seizoen haar succesformule. De boeken van het Zweedse schrijversduo Maj Sjöwall en Per Wahlöö leveren mooie verhalen op. De formule van Beck is niet geënt op het bekende Nordic Noir, maar kent eerder overeenkomsten met die andere langlopende en inmiddels afgeronde televisieserie Wallander. De sfeer komt sterk overeen, maar ook de tragiek in het leven van beide hoofdrolspelers kent, mede met dank aan dit seizoen, overeenkomsten. Beck is degelijk en vooral goed om even te ontsnappen aan de sleur van alledag. Echt spannende momenten zijn er minimaal. Het maakt dit een leuk misdaaddrama voor het hele gezin.
Volg Beck
Deadlock
Deadlock