7.5
Jessica Dillema geeft "Beauty and the Beast - Seizoen 1 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door Jessica Dillema op 23 Mei 2014.
0
0

Beauty and the Beast - Seizoen 1 (DVD)

In 2012 ging de serie Beauty and the Beast in première. Direct de dag na de première keek ik de eerste aflevering, en het pakte mij niet. Het had mijn interesse niet direct getriggerd. Nu, anderhalf jaar later, heb ik de serie wederom uitgeprobeerd en ben ik blijven kijken. Wederom vond ik de eerste aflevering niet overtuigend genoeg om mij in één klap verliefd te laten worden op de serie. Het waren de eerste paar afleveringen die ik nodig had om er even in te komen, maar daarna werd het verhaal aantrekkelijker, en nu ik het eerste seizoen compleet heb bekeken ben ik zeker van plan om ook het tweede seizoen te gaan kijken.

Beauty and the Beast draait rondom rechercheur Catherine Chandler (Kristin Kreuk, Smallville), de zogenaamde beauty, en Vincent Keller (Jay Ryan, Sea Patrol), het zogenaamde Beast. Negen jaar geleden was Catherine getuige van de moord op haar moeder. Catherine zelf werd die avond gered door een beest, maar niemand wilde haar geloven. Na negen jaar komt ze tijdens een zaak het DNA van Vincent tegen, een soldaat waarvan verondersteld werd dat hij dood was. Ze komt erachter dat hij onderdeel was van een experiment waarbij ze super soldaten wilden maken. Dit experiment ging echter mis en de soldaten, waaronder Vincent, veranderden in ongecontroleerde beesten. Vincent wist te ontsnappen aan de dood, maar wordt nu opgejaagd door een organisatie genaamd Muirfield.

Voor mij was het alsof ze de eerste paar afleveringen nog op zoek waren en dat ze naarmate ze feedback ontvingen van de kijkers de serie verbeterden. De serie is redelijk procedureel en in het begin vond ik het ‘beest’ nog niet echt van toegevoegde waarde. Zonder het beest was het gewoon een standaard procedurele misdaadserie. Later wordt het beest echter interessanter; je komt meer te weten over het experiment en alles blijkt verbonden te zijn met elkaar. De rode draad in de serie is uiteindelijk het meest interessant.

De romantiek en het kleffe gedoe tussen Catherine en Vincent vind ik soms wat teveel. Daarom is het leuk dat we ook andere personages hebben om naar te kijken. Zo hebben we Catherines partner Tess Vargas (Nina Lisandrello), wiens verhaallijn ik totaal oninteressant vind. Tess heeft een affaire met haar getrouwde baas Joe Bishop (Brian White, Hostages). Ik mis de chemie tussen deze twee acteurs compleet. Daarnaast zie ik ook niet wat nou echt de toegevoegde waarde is van die verhaallijn. Van mij hadden ze die affaire wel mogen schrappen. Verder hebben we nog J.T. Forbes (Austin Basis, Life Unexpected). Al voor het experiment de beste vriend van Vincent en nu degene die hen beide onderhoudt en Vincent probeert te beschermen. Zijn commentaar op alles wat Catherine en Vincent betreft is wat mij betreft onmisbaar voor de serie.

Catherines zusje, Heather (Nicole Gale Anderson, Ravenswood), is ook een leuk personage, zij zorgt voor de leuke ongemakkelijke momenten. Heather is daarnaast een uniek personage dat erg up-to-date is met de laatste modetrends. Als laatste is er nog Evan Marks (Max Brown, The Tudors), de Britse lijkschouwer die Vincent op het spoor komt en zorgt voor de liefdesdriehoek met Catherine en Vincent. In het begin vond ik hem niet interessant en werd hij als player uitgelicht. Echter naarmate we verder in de serie kwamen werd hij leuker, en wonderbaarlijk genoeg leek hij ook knapper te worden. Zijn rol in de serie werd steeds leuker en groter en ik ben van zijn personage gaan houden.

Wat ik verder erg leuk vind aan de serie is het feit dat ze hun naam eer aan doen. Als ik aan een beest denk dan denk ik automatisch aan eng en lelijk. We zien zo vaak dat personages een beest voor moeten stellen en dat ze dan toch stiekem nog ietwat aantrekkelijk zijn, maar wanneer Vincent een beest is, is hij verre van aantrekkelijk. Dat neemt niet af van het feit dat wanneer hij geen beest is hij wel aantrekkelijk is. In de aflevering ‘Heart of Darkness’ werd een personage doodgeschoten, waarvan ik vond dat het personage een extra element in de serie bracht. Ondanks dat dat personage mist, wist de serie gelukkig mijn aandacht vast te houden. Wel hoop ik dat het personage in de toekomst op miraculeuze wijze toch weer in de serie gebracht wordt.

Op de DVD zaten ook een paar leuke extra’s, namelijk; Deleted Scenes, Season in Review: The Beginning, Dressing the Beauty, Creating the Beast en Gag Reel. Wanneer er een gag reel (bloopers) opgenomen is ben ik al tevreden met de extra’s. Het is heerlijk om te zien dat acteurs ook maar mensen zijn en om te zien hoe hilarisch het is dat zij ook gewoon fouten maken in hun teksten of er andere leuke gebeurtenissen zijn waardoor een scène mislukt. De deleted scenes heb ik niet bekeken, die vind ik vrijwel altijd saai en zijn voor mij geen toegevoegde waarde. Echter de andere extra’s waren erg interessant om te bekijken. Ik had niet door dat Jay Ryan van Nieuw-Zeelandse afkomst was, dus ik keek bij het commentaar vreemd op toen hij opeens een ander accent had, maar dat maakt wel duidelijk dat hij zijn accent in de serie goed weet te verhullen. Al met al een leuke serie, met een leuke finale met een grote twist en met leuke extra’s op de DVD.
Volg Beauty and the Beast
Au Revoir
Au Revoir