6
anonymous geeft "Beauty and the Beast - Seizoen 1" een 6.
Geschreven door anonymous op 28 Mei 2013.
1
0

Beauty and the Beast - Seizoen 1

Soms gebeurt het dat een serie een verkeerde titel heeft. Wanneer ik hoorde over Beauty and the Beast, dacht ik dat dit een nieuwe serie was over het sprookje dat iedereen zo goed kent; over een vrouw die tegen haar zin door een monster gevangengenomen wordt en daar uiteindelijk toch verliefd op wordt. Wie dit dacht, net als ik dus, komt bij het kijken van deze serie bedrogen uit. Het blijkt namelijk een remake te zijn van een serie uit de jaren tachtig met dezelfde titel en heeft dus met het sprookje weinig te maken. Deze serie speelt zich namelijk af in het hedendaagse New York, en gaat over een vrouw wier leven gered wordt door een beestachtig wezen, waarna sindsdien hun levens verbonden zijn. Hoewel het niet op het sprookje lijkt, klinkt dit zeker interessant en ik hoopte ook dat dit zo zou blijven.

De serie begint met een flashback uit 2003, wanneer de moeder van Catherine Chandler (Kristin Kreuk, Smallville) bruut om het leven wordt gebracht. Zij wordt op het nippertje gered door iets wat ze beschrijft als beestachtig, maar niemand gelooft haar. Negen jaar later start de serie echt; Catherine is volwassen en werkt bij de politie. Een van haar zaken brengt haar naar iemand genaamd Vincent Keller, maar ze wordt verteld dat hij bij het leger zat en tijdens een missie omgekomen is. Daarom gaan ze op zoek naar zijn oud-huisgenoot J.T. Forbes (Austin Basis, Life Unexpected) en komen ze erachter dat Vincent (Jay Ryan, Neighbours) nog wel leeft, maar dat hij een groot geheim met zich meedraagt. Hij had zich namelijk als vrijwilliger opgegeven voor een medisch onderzoek wat ervoor zou zorgen dat soldaten sterker zouden zijn. Dit onderzoek mislukte compleet, want het bleek dat de vrijwilligers dierlijk DNA ingespoten kregen en dat dit sterker was dan zijzelf. De geheime organisatie die dit onderzoek bedacht, Muirfield, besloot daardoor alle vrijwilligers te vermoorden om zo van het bewijs af te komen. De enige die wegkwam was Vincent, maar omdat iedereen denkt dat hij dood is, is hij al jaren bij J.T. ondergedoken. Catherine komt erachter dat hij het ‘beest’ was dat haar leven had gered en ze komen steeds dichter bij elkaar.

Dit is een beetje de korte samenvatting van de serie. Als kijker zie je direct al aankomen dat Catherine en Vincent verliefd op elkaar gaan worden, en daarom zijn er een aantal dingen aan toegevoegd die de serie interessanter maken. Zo wordt Vincent ten eerste nog steeds vervolgd door Muirfield, neemt zijn DNA langzaam zijn leven over, heeft hij steeds meer momenten waarop hij een woest monster wordt en heeft Catherine nog een aanbidder, Evan (Max Brown, Spooks). Verder mag niemand weten van hun relatie, omdat iedereen moet geloven dat Vincent dood is. Vooral Catherines zus Heather (Nicole Gale Anderson, Make It Or Break It) en haar collega en beste vriendin Tess (Nina Lisandrello, Conviction) worden voorgelogen. Ook komen we erachter dat Catherines moeder bij Muirfield werkte en Vincent zelfs behandeld heeft. Tegen het eind van het seizoen komt alles samen en wordt er een klopjacht gehouden omdat zowel het politiebureau als Muirfield Vincent opgespoord hebben.

Aan deze lange uitleg valt te zien dat de makers van Beauty and the Beast grote plannen hebben met hun serie. Zo is het niet alleen een liefdesverhaal, maar worden er ook misdaden opgelost, en worden er zelfs medische problemen laten zien omdat Vincent vroeger dokter was. Verder zijn er dus veel geheimen en zitten er vanwege Vincents gedaanteveranderingen ook nog fantasy-elementen in. Als het een echt goede serie geweest was, zou dit geen probleem zijn, maar het lijkt soms alsof de makers zelf ook een beetje verdwaald raken in alle verhaallijnen en daarom komen de gebeurtenissen soms wat onrealistisch over.

Ook de acteurs kunnen dit helaas niet verhelpen; hoewel de meeste bijrollen prima gecast zijn en Kreuk echt goed is als Catherine, overtuigt Jay Ryan als Vincent niet echt en moet hij het voornamelijk van zijn looks hebben. Dit wordt vooral duidelijk wanneer de twee in de serie ontzettend verliefd zijn op elkaar en de vele cliché regels als ‘Jij bent mijn leven’ en ‘Ik kan en wil niet zonder jou leven’ nogal vlak uitgesproken worden. Hij klinkt bijna robotachtig, wat opmerkelijk is voor iemand die een persoon speelt die half man half beest is. Dit wordt naarmate de serie vordert iets beter, maar er zouden zeker betere acteurs geweest zijn die deze rol beter uit de verf hadden kunnen laten komen.

Kortom, Beauty and the Beast is een serie die net iets teveel wil. Hierdoor worden alle plotwendingen net niet genoeg uitgelicht en blijft de serie te oppervlakkig. Je blijft wel kijken omdat er zoveel gebeurt, maar zodra er weer een geheim is opgelost kom je erachter dat je dit zelf ook al dacht, omdat alles net iets te goed uitkomt en niets toevallig is. Seizoen één is net afgelopen en ik hoop dat seizoen twee meer te bieden heeft, wat alleen zou kunnen wanneer de makers iets minder ambitieus worden en duidelijk maken waar de serie precies heengaat. Ook hoop ik nog steeds dat het misschien iets meer op het sprookje zal lijken, wat de naam wel doet vermoeden.
Volg Beauty and the Beast
Au Revoir
Au Revoir