7.5
Wichita van Rijkom geeft "Beauty and the Beast - Seizoen 2 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 2 juli 2016.
2
0

Beauty and the Beast - Seizoen 2 (DVD)

Wat gebeurt er als een ‘beest’ zijn geheugen verliest en daarmee ook dat wat hem menselijk maakt? Met dat vraagstuk krijgen we te maken tijdens het tweede seizoen van Beauty and the Beast. Jaren terug heb ik deze serie al eens gezien op Net5 maar verder dan het eerste seizoen ben ik nooit gekomen. Toen ik de kans kreeg om de dvd box van seizoen twee te recenseren besloot ik mijn zomer goed te beginnen met een binge-watch sessie. Seizoen twee was gedurende 2013/2014 te zien op de Amerikaanse tv en start drie maanden nadat Vincent Keller (Jay Ryan) gevangen werd genomen. Nog altijd ontbreekt ieder spoor van hem maar dan ineens duikt hij weer op. Hij blijkt echter niet meer de persoon te zijn wie hij vroeger was en de vraag is of hij dit ooit wel weer zal worden.

Het tweede seizoen van Beauty and the Beast telt 22 afleveringen en is opgedeeld in drie delen.

Detective Catherine “Cat” Chandler (Kristin Kreuk, Smallville) is in eerste instantie dolblij als ze Vincent na al die maanden weer terugvindt. Haar blijdschap verandert echter al gauw in zorgen als Vincent’s geheugen blijkt te zijn gewist en hij nu fungeert als supersoldaat voor Muirfield en een op dat moment nog onbekende organisatie. Met deze karakterverandering wordt gelijk de toon gezet voor het eerste deel van dit tweede seizoen. Een duistere, emotionele toon die een kant van Vincent laat zien die wij als kijker nog niet eerder zagen. Cat en Vincent groeien steeds verder uit elkaar en wanneer Tori Windsor (Amber Skye Noyes) ten tonele verschijnt wordt de wig tussen hen alleen nog maar groter. Gabriel “Gabe” Lowen (Sendhil Ramamurthy, Heroes), een voormalig beest die ternauwernood aan de dood is ontsnapt, wil ondertussen zijn leven beteren en zijn fouten uit het verleden goedmaken door Cat en Vincent te helpen. De een zijn dood is de ander zijn brood geldt voor hem zeker want door alle spanningen tussen het epische koppel groeien Cat en Gabe steeds meer naar elkaar toe.

Beauty and the Beast
© The CW

Het tweede seizoen van Beauty and the Beast telt 22 afleveringen en is opgedeeld in drie delen. Het eerste deel loopt tot en met aflevering acht en vertelt het verhaal van Vincent’s terugkomst, zijn geheugenverlies en wat dit met hem als persoon doet. Deel twee loopt tot en met aflevering zestien en focust zich meer op Catherines ontwikkeling nu Vincent een minder grote rol in haar leven speelt en deel drie is de samenkomst van alle verhaallijnen die uiteindelijk leidt tot een spannende climax waarbij (wellicht) niet iedereen het zal overleven. De serie is een afwisseling van korte en lange verhaallijnen en brengt de ene aflevering meer spanning en de volgende juist weer meer romantiek. Hoewel dit seizoen verschillende kanten kent, vond ik het wel duidelijk toewerken naar een einddoel wat ook bevestigd werd in de interviews die op de dvd box staan. Deze bevat overigens extra’s zoals een aantal niet uitgezonden scenes, interviews met de cast en makers, een rondleiding over een van de sets en uiteraard een filmpje met bloopers. Niet veel, maar persoonlijk vond ik het allemaal wel een leuke toevoeging.

Beauty and the Beast kent zeker wat schoonheidsfoutjes maar kijkt al met al heerlijk weg.

Nu Cat’s zus Heather (Nicole Gale Anderson) weet dat hun vader niet Catherines biologische vader is kan de kijker er van op aan dat het niet lang meer zal duren voordat Catherine zich op deze zaak stort. Daarin is een belangrijke gastrol weggelegd voor Bob Reynolds (Ted Whittall) die we voor het eerst zagen tijdens de finale van seizoen één toen hij Vincent kidnapte en aangaf niet te schieten op zijn dochter. Daarnaast komen ook acteurs als Elisabeth Röhm en Tom Everett Scott voorbij in bijzondere gastrollen die ieder zo hun eigen draai geven aan het verhaal. Een historische verhaallijn van Rebecca Reynolds en Alistair, de voorouders van Catherine en Vincent, loopt als een rode draad door dit seizoen en komt samen met het heden tijdens de laatste aflevering. Vincent’s beste vriend J.T. (Austin Basis) werkt ondertussen steeds vaker samen met Cat’s partner Tess (Nina Lisandrello), wat weer voor de nodige komische momenten zorgt.

In een week tijd heb ik met veel plezier het tweede seizoen van Beauty and the Beast bekeken. Natuurlijk zijn er kritische punten te noemen, zo is het verhaal verre van geloofwaardig. Een ex-brandweerman die gecertificeerd arts en oorlogsveteraan is en een NYPD detective die een overvloed aan vrije tijd lijkt te hebben, om over het hele beestenverhaal nog maar te zwijgen. Maar in alle eerlijkheid: draaien dit soort series echt om hun geloofwaardigheid? In mijn ogen niet. Beauty and the Beast kent zeker wat schoonheidsfoutjes, maar kijkt al met al heerlijk weg. De acteurs zijn erg goed en de scripts zorgen voor karakters waar je al gauw echt een band mee krijgt. Het is geen serie voor kijkers die op zoek zijn naar een heel diepgaand verhaal, maar de liefhebbers van romantiek die een vleugje spanning op z'n tijd ook wel kunnen waarderen zullen zich vermoed ik prima vermaken. De luchtige sfeer maakt het een fijne serie om te binge-watchen, daarom verdient dit seizoen wat mij betreft een ruime voldoende!

Beauty and the Beast
© The CW
Volg Beauty and the Beast