Ron Schoonwater geeft "Bäckström (2020) - Seizoen 2 (code)" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 10 Mei 2022.
4
0

Bäckström (2020) - Seizoen 2 (code)

Bäckström (2020) jaagt in het tweede seizoen op Pinokkio.

Niet Pinokkio, de originele houten klaas, maar een beeld gemaakt naar de beeltenis van de bekende houten pop. Deze Pinokkio heeft een duister verleden die zelfs teruggaat tot de laatste Tsaar van Rusland. Mede daarom is dit beeld erg belangrijk voor de Russen die het Bäckström (Kjell Bergqvist, Springfloden/ Springvloed) in het eerste seizoen ook al zo moeilijk maakten. Grappig genoeg wordt die bende ook aangevoerd door een man met Tsaar als bijnaam.

Bäckström (2020) is een serie met een knipoog. De detective is uiterst arrogant, corrupt en erg met zichzelf bezig. Dat heeft consequenties voor zijn samenwerking met zijn collega Ankan Carlsson (Agnes Lindström Bolmgren, Morden i Sandhamn). Ankan is een slimme politieagente die door haar acties respect afdwingt bij Bäckström. Natuurlijk gebruikt hij haar wanneer het hem uitkomt, maar naarmate de serie vordert wordt dit steeds moeilijker. Bäckström is zo gefocust bezig om het beeldje en daarmee het geld te bemachtigen dat hij fouten maakt.

Bäckström is een serie met een knipoog.

Ankan worstelt met haar privéleven. Haar moeder heeft een relatie met een man die uit lijkt op haar geld. Haar vriendin werkt ook bij de politie, maar het verloopt niet allemaal zoals Ankan wil. Daarnaast is een politieagent behoorlijk verliefd op Ankan. Dat probeert hij op verschillende en vooral stuntelige manieren te laten blijken. Deze politieagent lijkt, naast Bäckström, één van de weinige heteroseksuele politieagenten te zijn. Als we het dan over een knipoog in de serie hebben dan hoort dit feitje er zeker bij.

Bäckström (2020)
© C More

Ondanks de humoristische inslag probeert de serie toch enigszins een spannend verhaal op te bouwen. Er wordt gemoord en er is zelfs een bomaanslag. Niet dat je als kijker moet verwachten dat je de hele tijd op het puntje van je stoel zit. Dit seizoen doet wat betreft spanning en verhaallijn echter niet onder voor veel andere detectiveseries. Zo is het verhaal rondom het beeld van Pinokkio best goed gevonden.

Bäckström (2020) zorgt er ook voor dat de fantasie van de detective regelmatig in beeld komt. Zo wordt hij gevolgd door iemand die vermoord is, maar hij ziet ook vaak voor zich wat er zich heeft afgespeeld. Wij als kijker krijgen dan direct dezelfde beelden te zien. Het werkt soms verwarrend, maar is aan de andere kant ook leuk gevonden.

De makers doen hun best om deze serie net iets anders te laten zijn dan anderen.

Dit tweede seizoen is aardig zonder dat het al te hoge ogen gooit. Het tempo ligt in het begin genadeloos hoog. Dat zorgt ervoor dat het soms moeite kost om het verhaal te volgen. De makers doen verder hun best om deze serie net iets anders te laten zijn dan anderen. Wat mij betreft zou het beter zijn als men de humorkaart of de kaart spanning trekt. Nu probeert men allebei en echt beter wordt de serie daar niet van. Het is het nu allebei net niet. Het is daarom bij vlagen redelijk humoristisch, maar nooit echt spannend.
Volg Bäckström (2020)
Episode 1
Episode 1