7.5
EvaKijkt geeft "Bauhaus - A New Era - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door EvaKijkt op 9 Maart 2021.
1
0

Bauhaus - A New Era - Seizoen 1

“Hoe leef je met de leugen dat mannen en vrouwen gelijk waren in ’t Bauhaus?” vraagt Stine Branderup aan oprichter van het Bauhaus instituut Walter Gropius. En waarom herinnert niemand zich Dörte Helm, een veelbelovende kunstenaar, nog?

Een mooi verpakte kunstgeschiedenisles.

Lilly Reich, Anni Albers en Marianne Brandt. Drie kunstenaars uit het Bauhaustijdperk, drie vrouwen. Ze doen niet onder voor hun mannelijke collega’s. Toch kennen we deze vrouwen niet of nauwelijks. In Bauhaus - A New Era zien we hoe de vrouwenemancipatie ook in het nieuwe tijdperk uitbleef. Het probeert antwoord te geven op de vraag; waarom herinnert niemand zich Dörte Helm nog?

Stine Branderup (Trine Dyrholm, Forhøret) gaat architect en oprichter van het Bauhaus instituut Walter Gropius (August Diehl, Perfume) interviewen voor het Amerikaanse tijdschrift Vanity Fair. Bijna meteen bij het binnenstappen in Walters woning begint Stine met het interview.

“Hoe leef je met de leugen dat mannen en vrouwen gelijk waren in ’t Bauhaus?”
Walter reageert met: “Je stijl bevalt me. Je opent interviews als een man.”
De toon is gezet.

We maken kennis met Dörte Helm (Anna Maria Mühe, Dogs of Berlin). Dörte is een talentvolle kunststudent. Kleurloos zijn de beelden in het begin. Maar nog geen halve minuut later zegt Walter dat kleur voor Bauhaus heel belangrijk was. En hoppa, de beelden bij het verhaal van Walter zijn in kleur. Walter heeft alle touwtjes in handen, zo lijkt het.

Er zijn lessen op een kunstacademie die je nooit meer vergeet. Ik had er zelf ook paar. Maar mijn lessen waren lang niet zo spectaculair als Dörte en haar studiegenoten beleefden. De eerste tekenles: leg de door de docent opgejaagde, door het lokaal rennende en springende naaktmodellen op papier vast. Met deze les is het nieuwe studiejaar en het nieuwe tijdperk begonnen voor de kunststudenten aan het Bauhaus instituut.

De beelden wisselen zich af van heden naar verleden en andersom. Stine en Walter houden het interview in het huis van Walter, dat op een theaterdecor lijkt. De serie ademt Bauhaus in bijna elke scene. Je krijgt zin om zelf in de ateliers aan de slag te gaan, iets te ontwerpen, mee te gaan in de ontdekkingen die deze studenten doen. Het liefdesverhaal van Dörte en Walter, dat vanaf het begin in de serie al duidelijk is, vertraagt en leidt af van al de spannende ontwikkelingen in het Bauhaus instituut.

Er is een leuke scene waarin Walter overspel met een prostitué in scene zet om zo van zijn vrouw te mogen scheiden. Zo ging dat toen. Deze scene in zwart wit is bijna zoals een Laurel en Hardy scene zou zijn. Het brengt het belachelijke van de situatie nog beter over. In Bauhaus - A New Era wordt gespeeld met beeld. Het zijn kleine juweeltjes die zo maar ineens opduiken. Zo worden er ook stilstaande beelden ingezet. Deze foto’s worden gebruikt tijdens acties, zoals protesten of dansfeesten. Als een stopmotion animatie komen de beelden, foto voor foto in beeld. Beweging in stilstaande beelden pakken. Mooie vondst, het past bij Bauhaus.

Ook de soundtrack van de componisten Christoph M. Kaiser en Julian Maas past perfect. Helemaal Bauhaus, net als de titels voorafgaand aan elke aflevering. Kort, strak en toch zit er beweging in. In het laatste deel van de laatste aflevering viel de muziek mij nog meer op. Ineens hoor ik hoe belangrijk muziek is. Bijna zonder woorden wordt de scene verteld. Elke keer wanneer Walter dichterbij Dörte komt, verandert de muziek subtiel. Natuurlijk, de acteurs en het gebouw verdienen ook alle lof. Het is een uitstekende samenwerking.

PS: Wie is toch die acteur die Doesburg speelt? Het lijkt mij een Nederlander. Nergens kan ik zijn naam vinden. Zoekt u mee?
Volg Bauhaus - A New Era
The End at Weimar