9.5
Mandy Gelling geeft "Bates Motel - Seizoen 1" een 9.5.
Geschreven door Mandy Gelling op 9 februari 2014.
1
0

Bates Motel - Seizoen 1

‘A boy's best friend is his mother’, is de slagzin van het eerste seizoen van Bates Motel. Bates Motel is voor mij één van de betere series van 2013 geweest. Zoals ik al schreef in mijn eerste indruk na aflevering één: "Maar ik zou zeggen kijken allemaal dit zou wel eens kunnen uitgroeien tot een topper". En na alle afleveringen te hebben gezien kom ik tot de simpele conclusie dat Bates Motel inderdaad een topper blijkt te zijn.

Bates Motel speelt zich af voor de film Psycho van Alfred Hitchcock uit 1960. De serie vertelt het verhaal van de zeventien jarige Norman Bates vanaf het moment dat zijn vader overlijdt en hij en zijn moeder Norma Bates verhuizen naar White Pine Bay om daar een motel te gaan beginnen. De Norma en Norman Show zoals ik Bates Motel ook wel noem is van de eerste tot de laatste minuut fascinerend en boeiend. Geen moment heb ik me verveeld. Er is ook geen moment geweest dat ik mij stoorde aan het feit dat de tijdslijn totaal niet klopt. Het verhaal klopt, de acteurs kloppen, de muziek en de spanning, alles klopt gewoon aan deze serie. De opbouw van de karakters is werkelijk zo goed gedaan dat je Norman (Freddie Highmore) zijn huis uit ziet lopen als Anthony Perkins en je Norma (Vera Farmiga) boven in haar kamer hoort roepen om haar zoon. Als de jonge Norman "Yes Mother" zegt met dat enge, flauwe, nauwelijks zichtbare lachje, lopen de rillingen over mijn rug.

Is er dan echt niets aan te merken op Bates Motel. Jazeker wel, maar het is allemaal te miniem om je er druk over te maken. Emma (Olivia Cooke, Blackout), het zelfbenoemde vriendinnetje van Norman, komt nog niet helemaal uit de verf. Of Bradley (Nicola Peltz), het eerste liefje van Norman, die toch wat vlak blijft. Daardoor heb je wat minder compassie met die twee, hoewel Emma toch wel mijn hart gestolen heeft als zelfstandige, eigenwijze tiener. Wie mij echter wel wat doet is de broer van Norman Dylan Massett (Max Thieriot). Dylan probeert krampachtig de liefde van zijn moeder te winnen maar heeft haar tegelijkertijd als ‘De Hoer’ in zijn telefoon staan. Hij is een echte oudere broer en komt op voor Norman waar hij kan. Als Normans oudere halfbroer probeert hij Norman dan ook steeds te waarschuwen en te beschermen tegen hun zeer dominante moeder. Maar ook probeert hij Norma te waarschuwen dat het niet helemaal oké is met Norman.

Beide luisteren niet en Norman ontspoort meer en meer en Norma wordt met de minuut dominanter tegenover Norman. Als Norma een verhouding begint met hulpsheriff Zack Shelby (Mike Vogel, Under the Dome) om háár Norman te beschermen begint de ellende pas echt. Door die verhouding moeten Norma en Norman zich in allerlei bochten wringen om maar niet ontmaskert te worden. Uiteindelijk is het Dylan die voor een oplossing (als je het een oplossing kan noemen) zorgt. Maar dat gebeurt niet zonder slag of stoot. De weg die Norman aflegt van zeventienjarige tot de man die hij is in Psycho wordt briljant verteld in deze serie, Bates Motel. Niets van wat je ziet is teveel. Alles draagt bij aan de geschiedenis en toekomst van Norman Bates. De wapenriem, zijn kennismaking met seks en het opzetten van dieren, het vinden van het aantekeningenboekje, zijn vriendschap met Emma en Bradley, zijn relatie met zijn broer maar vooral en bovenal, zijn ongezonde verhouding en omgang met zijn moeder Norma.

Volledig terecht heeft A&E een tweede seizoen besteld en die begint op maandag 3 maart 2014. Dus mocht je nog niet gekeken hebben naar Bates Motel, of The Norma en Norman Show, dan zou ik zeggen; plof op de bank met je favoriete drankje en hapje en kijk op een regenachtig weekeinde in februari naar het eerste seizoen van Bates Motel (tien afleveringen) en dan ben je op tijd bij om het tweede seizoen te gaan volgen. Doen hoor, het is absoluut de moeite waard.

9.5 punten omdat je Norma niet als je beste vriendin wilt hebben.
Volg Bates Motel
The Cord